TV-Opas

Espanjan GP, Circuit de Catalunya, 09.05.-11.05.2014

1. Harjoitukset 09.05.2014 klo. 11:00 2. Harjoitukset 09.05.2014 klo. 15:00 3. Harjoitukset 10.05.2014 klo. 12:00 Aika-ajot 10.05.2014 klo. 15:00 GP 11.05.2014 klo. 15:00

Katalonia

Circuit de Catalunya.

Barcelonan ratakartta

Espanjan GP:n näyttämö kulkee yleensä Barcelonan radan nimellä, mutta radan virallinen nimi on Circuit de Catalunya eli Katalonian moottorirata. Se sijaitsee Montmelòn pikkukaupungissa 30 kilometrin päässä Barcelonasta. Historian saatossa Barcelonan seudulla on ajettu Espanjan GP:tä myös Pedralbesin ja Montjuïcin katuradoilla.

Nykyisellä radalla on ajettu formula ykkösten GP-kisa sen valmistumisvuodesta 1991 lähtien. GP-kisan isännöimisen lisäksi Barcelonan rata on ollut F1-tallien tärkeimpiä testauspaikkoja, joten talleilla ja kuljettajilla on tästä radasta kaikista eniten kokemusta. Barcelonassa on usein nähty varsin pitkästyttäviä kilpailuja ehkä juuri siitä syystä, että rata on kaikille liiankin tuttu.

Radan loppuosa on kokenut merkittäviä muutoksia viime vuosina. Ennen kauden 2004 alkua stadionaluetta edeltävää ns. La Caixa -mutkaa tehtiin tiukemmaksi. Renkaiden kannalta erittäin kuluttava rata sai alkuvuodesta 2005 uuden asvaltin, minkä johdosta rata nopeutui hieman.

Koska osa kuljettajista purnasi radan huonosta turvallisuudesta, niin ennen kautta 2007 rataa remontoitiin jälleen. Radan toiseksi viimeistä mutkaa muokattiin tiukemmaksi lisäämällä siihen shikaani, minkä seurauksena kuljettajien täytyy jarruttaa aikaisemmin, jolloin myös radan viimeisessä mutkassa ja varikon sisääntulossa ajetaan aiempaa hiljempaa. Uudistusten toivottiin helpottavan ohittamista, sillä aiemmin pääsuoralle ei pystynyt menemään aivan edellä ajavan perässä kiinni johtuen pääsuoraa edeltäneiden nopeiden mutkien aerodynaamisesta vaikutuksesta. Rataan tehdyistä muutoksista huolimatta ohittaminen on osoittautunut Barcelonassa edelleen hyvin vaikeaksi.

Samassa yhteydessä kahden viimeisen mutkan turva-alueet päällystettiin asvaltilla ja niihin lisättiin uudenmalliset turva-aidat. Turva-aluetta parannettiin myös radan keskivaiheen Würth-mutkassa. Myös varikkoa levennettiin ja tallien varikkotiloja lisättiin. Radan turva-alueiden parantamista on jatkettu sen jälkeenkin. Vuoden 2008 kilpailussa nähtiin kuitenkin paha onnettomuus, kun Heikki Kovalaisen auto syöksyi syvälle rengasvalliin yli 200 kilometrin tuntinopeudella. Kovalainen sai aivotärähdyksen ja joutui viettämään yön sairaalassa.

Rata tuo suomalaisille mieleen miellyttävämpiäkin muistoja, sillä Mika Häkkinen voitti siellä kolme GP:tä vuosina 1998-2000. Kimi Räikkönen on napannut Barcelonasta voitot vuosina 2005 ja 2008.

Useita pitkiä ja nopeahkoja kaarteita sisältävää Circuit de Catalunyan rataa pidetään todellisena mittatikkuna autojen aerodynamiikalle. Osin tästä syystä Barcelonan osakilpailu on ollut hyvä ennusmerkki kauden maailmanmestaria veikatessa. Radalla on ajettu 21 F1-osakilpailua, ja peräti 14 kertaa on GP:n voittaja kruunattu mestariksi kauden päätteeksi.

Myös MotoGP-sarja kilpailee Barcelonan radalla.

Rataennätys uudenmallisella radalla: 1.21,670 (Kimi Räikkönen, 2008)

Espanjan GP:n aikaisemmat voittajat:

2013 Fernando Alonso, Ferrari
2012 Pastor Maldonado, Williams
2011 Sebastian Vettel, Red Bull
2010 Mark Webber, Red Bull
2009 Jenson Button, Brawn GP
2008 Kimi Räikkönen, Ferrari
2007 Felipe Massa, Ferrari
2006 Fernando Alonso, Renault
2005 Kimi Räikkönen, McLaren
2004 Michael Schumacher, Ferrari
2003 Michael Schumacher, Ferrari
2002 Michael Schumacher, Ferrari
2001 Michael Schumacher, Ferrari
2000 Mika Häkkinen, McLaren
1999 Mika Häkkinen, McLaren
1998 Mika Häkkinen, McLaren
1997 Jacques Villeneuve, Williams
1996 Michael Schumacher, Ferrari
1995 Michael Schumacher, Benetton
1994 Damon Hill, Williams
1993 Alain Prost, Williams
1992 Nigel Mansell, Williams
1991 Nigel Mansell, Williams
1990 Alain Prost, Ferrari
1989 Ayrton Senna, McLaren
1988 Alain Prost, McLaren
1987 Nigel Mansell, Williams
1986 Ayrton Senna, Lotus
1981 Gilles Villeneuve, Ferrari
1979 Patrick Depailler, Ligier
1978 Mario Andretti, Lotus
1977 Mario Andretti, Lotus
1976 James Hunt, McLaren
1975 Jochen Mass, McLaren
1974 Niki Lauda, Ferrari
1973 Emerson Fittipaldi, Lotus
1972 Emerson Fittipaldi, Lotus
1971 Jackie Stewart, Tyrrell
1970 Jackie Stewart, March
1969 Jackie Stewart, Matra
1968 Graham Hill, Lotus
1954 Mike Hawthorn, Ferrari
1951 Juan Manuel Fangio, Alfa Romeo


Radan viralliset nettisivut



EmediateAd EmediateAd

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.