Mainos

Kitkarengas on surkea kesärengas – räjähdysvaara!

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Kysymys: Voiko kitkarenkaan ajaa loppuun kesärenkaana?

Vastaus: Moni autoilija punnitsee näin keväällä, hankkisiko uudet kesärenkaat vai ajaisiko kesän jo valmiiksi alla olevilla kitkarenkailla.

Talvirenkaat ovat talvirenkaita

Talvirenkaat ovat tarkoitettu talvikäyttöön. Niiden valmistuksessa on kiinnitetty erityistä huomiota talvirenkaille tärkeisiin ominaisuuksiin, kuten jää- ja lumipitoon. Yleensä hyvän jää- ja lumipidon saavuttaminen tapahtuu märkäpito-ominaisuuksien kustannuksella. Talvirengas lähteekin vesiliirtoon huomattavasti kesärengasta alhaisemmassa nopeudessa.

Myös talvirenkaan käytös kesäisessä äkkitilanteessa, kuten nopeassa väistössä, saattaa yllättää kuljettajan. Sellaista rengasta, joka toimisi erinomaisesti sekä kylmissä talvisissa olosuhteissa että lämpimissä ja kesäisissä olosuhteissa, ei ole olemassa.

Räjähdysvaara

Talvirenkaaksi suunniteltu rengas on kumiseokseltaan kesärengasta selkeästi pehmeämpi ja voimakkaammin lamelloitu. Pyöriessään se tuottaa ja varastoi runkoonsa lämpöä kesärengasta enemmän – erityisesti ajettaessa suunniteltua käyttötarkoitusta lämpimämmissä olosuhteissa. Pahimmillaan tämä kuumeneminen voi aiheuttaa renkaan eri komponenttien irtoamisen toisistaan, jolloin rengas saattaa äkillisesti räjähtää.

Talvikäyttöön suunnitellut, tiheät lamellit myös murenevat helposti kesäkäytössä. Tästä aiheutuu epämukavaa tärinää, värinää ja ääntä, jotka vaikuttavat auton hallintaan ja matkustusmukavuuteen.

Uusi ajoissa – kuluta tasaisesti

Hanki kesärenkaiksi kesärenkaat. Lain vaatima minimiurasyvyys 1,6 millimetriä on aivan liian vähän. Renkaat tulisi uusia, jos kulutuspintaa on jäljellä alle 4 millimetriä. Sen jälkeen renkaan vedenpoistokyky romahtaa olennaisesti ja vesiliirron riski kasvaa.

Ihanne olisi, että auton alla oleva rengassarja olisi mahdollisimman tasalaatuinen. Renkaat saa pidettyä tasalaatuisina ajamalla rauhallisesti ja huolehtimalla, että ohjauskulmat on oikein säädetty ja rengaspaineet ovat suositusten mukaiset.

Renkaiden paikkaa auton alla kannattaa vaihtaa kausivaihtojen yhteydessä niin, että asentaa edellisen kesän eturenkaat taakse ja takarenkaat eteen muuttamatta renkaan pyörimissuuntaa. Paljon ajavan kannattaa harkita tätä toimenpidettä myös ajokauden aikana.

Mikäli autossa on kaksi selkeästi kuluneempaa rengasta, on paremmat renkaat asennettava auton vetotavasta riippumatta aina takapäähän. Jos renkaat asennetaan ohjeistuksen vastaisesti eli selkeästi huonommat auton takapäähän, murtuu pito ajossa ensin takapäästä. Tällöin auto lähtee sivuluisuun. Ilmiö on siis vastaava kuin vauhdissa nykäisisi takarenkaisiin vaikuttavasta seisontajarrusta.

Kesäkäytön jälkeen piloilla

Jos kitkarenkailla on kaikesta varoittelusta huolimatta ajanut läpi kesän, en voi suositella niiden käyttöä enää talvirenkaina. Kesälämpötilassa ajetut kilometrit ovat heikentäneet renkaan talvipito-ominaisuuksia merkittävästi ja rengas on käytännöllisesti katsoen piloilla. 

***

Uusimmat

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.