Mainos

Twitteriin pyrkivät niin televisio kuin kirkkokin – mitä tekee presidentti Niinistö?

Twitter on Suomessa yhä pieni sosiaalisen median yhteisö, mutta sen merkitys tunteiden ja mielipiteiden välittäjänä kasvaa vauhdilla.

Tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaisia Twitter-käyttäjiä on noin 63 000. Tästä joukosta aktiivisia, vähintään kerran kuukaudessa viestittäneitä käyttäjiä on noin 26 000.

Tiedot käyvät ilmi ruotsalaisen Intellecta Corporate -viestintätoimiston selvityksestä, jossa Suomi on nyt ensimmäistä kertaa mukana.

Tilaston mukaan moni käyttää Twitteriä nyt lähinnä muiden seuraamiseen, sillä noin puolet käyttäjistä on julkaissut alle kymmenen viestiä tai ei ole julkaissut niitä ollenkaan.

Käyttäjien antamien profiilikuvausten perusteella Twitterissä viihtyvät etenkin mediasta, markkinoinnista ja bisneksestä kiinnostuneet. Myös urheilulla näyttäisi olevan palvelussa vahva jalansija.

Omana saarekkeinaan palvelusta erottuvat niin mangaan ja animeen kuin kirkollisiinkin asioihin keskittyvät Twitter-käyttäjät.

Englanniksi kirjoittavia jäi ulkopuolelle

Tutkimuksessa huomioitiin käyttäjät, jotka viestittelevät Twitterissä suomeksi. Täten tilastojen ulkopuolelle jäävät suomalaiskäyttäjät, jotka kirjoittavat esimerkiksi vain englanniksi tai ruotsiksi.

Esimerkiksi yksi tunnetuimmista suomalaisista Twitter-käyttäjistä, F-Securen tutkimusjohtaja Mikko Hyppönen on tilaston ulkopuolella.

Tilastoista tehdyssä visualisoinnissa suomalaisia Twitter-massoja yhdistävät esimerkiksi presidentti Tarja Halonen sekä kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki.

Seuratuimpien käyttäjien joukossa on myös istuva presidentti Sauli Niinistö. Niinistö ei kuitenkaan ole julkaissut uusia viestejä sitten vaalivoiton varmistuttua.

Tasavallan presidentin kansliaan on tosin hiljattain haettu uutta tiedottajaa, jonka vastuulla olisi myös sosiaalista mediaa.

Twitter tullut televisiolähetyksen rinnalle

Poikkeuksellisena Twitter-käyttäjänä nousee esiin myös vilkkaasti viestittelevä toimittaja Tuomas Enbuske Enbuske & Linnanahde Crew -keskusteluohjelmasta.

Tuottaja Martti Lindholm MTV MEDIAsta toteaa, että Twitteristä on tullut yhä vahvempi elementti televisiolähetyksen rinnalle.

Lindholm mainitsee Enbusken ohella esimerkkinä Putous-ohjelman synnyttämän sosiaalisen median ilmiön.

– Viime vuonna Putouksen tunnuksella twiitattiin reilut 4000 kertaa. Tänä vuonna on jo ennen viimeisiä jaksoja yli 20 000 tweettiä kasassa, Lindholm sanoo.

Twitter-käyttäjien määrä on kuitenkin Suomessa pieni verrattuna Facebook-käyttäjiin, joita on Socialbakersin tilastojen mukaan 2,2 miljoonaa.

Uusimmat

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.