Kohti suunnitelmallista sosiaalista tv:tä

Sosiaalinen TV, Instagram, Twitter, Facebook, Second Screen, ip-äänestykset... siinä monikanavaisuuden uusia pisteitä, joissa tv-ohjelma kohtaa ihmisen. Sosiaalisesta tv:stä tehdään MTV MEDIAssa suunnitelmallisempaa - myös mainostajille.

Television katselu on yhä enemmän muuta kuin takanojaa sohvalla. Uuden sukupolven televisionkatsojalla on käytössään toinen ruutu: läppäri, tabletti tai älypuhelin. Hän hakee sieltä lisää tarttumakohtia tv-ruudusta tulevaan ohjelmaan.

Tuottaja Martti Lindholmin fokuksena on sosiaalinen tv, esimerkiksi tällä hetkellä ruudussa nähdyt vuorovaikutteiset elementit ohjelmissa kuten Putous ja Enbuske Linnanahde Crew. Mari Rasimus on nimitetty vastaavaksi tuottajaksi Online Productsiin vastuullaan Second Screen -roadmap eli se, mitä tv:n katsojalle “toisella ruudulla” tarjotaan yhtä aikaa, kun ohjelma tulee tv-ruudusta. Hän vastaa myös netin kuluttajavuorovaikutukseen liittyvistä asioista.

Marin tehtävänä on saada sosiaalisen tv:n tekemisestä isojen sisältöjemme osalta suunnitelmallisempaa yhdessä sisällöntuottajien, markkinoinnin ja myynnin kanssa. Tällä hetkellä ajankohtainen case on Tele Finland Putouksessa.

Putous Tele Finland

- Ohjelmistomme kyky herättää keskustelua on oivallinen alusta, kun tarjoamme uudenlaisia yhteistyömuotoja some-aktiivisille mainostajillemme, kertoo Jouni Weckman myynnin ratkaisutiimistä ja jatkaa:

- Tele Finlandille yhteistyössä mediatoimisto Dagmarin ja mainostoimisto Adsekin kanssa kehittämämme Putous 2013 -ilmiöyhteistyö ja siihen liittyvä näkyvyyskokonaisuus on uraa uurtava. Uutta on esimerkiksi operaattoriasiakkaalle erityisen luonteva tuotesijoittelunäkyvyys ruutuelementeissä, joissa ohjataan keskusteluun tai tuodaan valikoituja kommentteja televisioruuduille.

Putous Tele Finland

- Second Screen voi parhaimmillaan tarjota mainostajille uuden rajapinnan kohdata katsojat tv-katselun aikana. Se voi myös tukea katkomainontaa erilaisilla erikoisratkaisuilla ja antaa tarkempaa tietoa katsojista. Tällaisten uusien tuotteiden kehittäminen MTV Mediassa on nyt aloitettu, kertoo Mari.

Martti keskittyy taas teknisiin ratkaisuihin ja niiden toteuttamiseen. Ideointia ja asioiden kehittämistä tehdään yhdessä.

- Putouksesta käy vilkas keskustelu Twitterissä ja Facebookissa suoran lähetyksen aikana ja olemme mukana aktivoimassa sitä. Tästä keskustelusta poimitaan osa nettiin ja tekstikanavalle, helmet myös suoraan ohjelmaan tv-ruutuun.

- Monissa MTV MEDIAn ohjelmissa on jo sosiaalisen television ulottuvuuksia, kuten Putouksessa, Enbuske Linnanahde Crewssa, Big Brotherissa ja kunnallisvaalilähetyksissä, Martti kertoo.

Maailmalla sosiaalisen tv:n ratkaisuja on kehitetty jo pari vuotta ja katsojien Second Screen -käyttäytyminen on jo olemassa myös Suomessa.

- MTV MEDIA tulee tarjoamaan edistyksellisiä sosiaalisen television ratkaisuja jatkossakin, vakuuttaa Martti.

Lisätietoja Martilta ja Marilta Twitterissä:

Lue lisää

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.