Mediailmiöitä

Spottiblogi

Putous – elämyksiä somelaisille

Putous on koko kansan yhteinen elämys, joka elää vahvasti myös tv-ruutujen ulkopuolella. Sosiaalisen median avulla katsojat ovat osallistuneet koko kansan suurimpiin lauantai-illan karkeloihin kotisohvilta käsin. 

Vastaan Putouksen ja muiden MTV:n isojen ohjelmailmiöiden sosiaalisen median näkyvyydestä, sisältöstrategiasta sekä käytännön toteutuksesta. Nyt menestyksekäs Putouksen 8. kausi on takana, ja summasin tuoreeltaan ohjelman sosiaalisen median tuloksia.  

Putous-huuma jatkui somessa vahvasti

Putous-huuma on jatkunut sosiaalisessa mediassa myös lähetysten ympärillä vahvasti.

Putouksen Facebook-sivu tavoitti

  • viikoittain yli miljoona ihmistä
  • koko kauden aikana 2,5 miljoonaa uniikkia Facebook-käyttäjää orgaanisesti.
  • Kauden Facebook-julkaisujen bruttotavoittavuus oli yli 45 miljoonaa.

Erilaisia somesisältöjä kuten videoita on räätälöity Facebookin lisäksi Twitteriin, Instagramiin ja Youtubeen.

  • Facebookissa Putous-videot saivat 7,5 miljoonaa käynnistystä (vähintään 3. sekuntia katselua).
  • Youtubessa Putous-videoita katsottiin yli 5 miljoonaa kertaa. (lähteet: Facebook, Big Data Solutions, Youtube)

Twitterissä keskustelu on käynyt kuumana suorien tv-lähetysten aikana. 

  • Kauden aikana #Putous-hashtagilla twiitattiin 26 428 kertaa, joiden laskennallinen Twitter-tavoittavuus on 4,78 miljoonaa. (lähde: MTV:n sometv-mittari

Sosiaalisen median kuhinaa nostatti erityisesti neljännessä suorassa lähetyksessä nähty “Hahmot vaihtoon” -tulikoe, jossa tilanne eskaloitui Minka Kuustosen kaatuiluun Isä Nitron tasapainoskootterilla. Vaihdetut hahmoasut koettelivat näyttelijöiden naurulihaksia ja tilannekomiikka välittyi myös ruutujen toiselle puolen, jossa katsojat kokivat suuria tunteita yhdessä näyttelijöiden kanssa.  Ilmassa oli suoran lähetyksen taikaa. 

Tilanteesta reaktiivisesti toteutettu Facebook-julkaisu keräsi Putouksen Facebook-historian parhaimman tuloksen: Yli miljoonan ihmisen tavoittavuuden orgaanisesti. 

Kauden kolme suosituinta Facebook-nostoa:

Sketsihahmot ovat kiinnostaneet erityisen paljon tänä vuonna, ja kiitosta ovat saaneet myös vierailevat suomalaisen huumoriviihteen konkarit, useammassakin jaksossa vieraillut “Trump”-hahmo sekä kotikatsomoiden Putous Juniorit. Facebookissa hahmojen sivut keräsivät yhteensä liki 36 000 seuraajaa kauden aikana.

MTV:n SomeTV-mittari listaa Suomen twiitatuimpia ohjelmia, tutustu palveluun tästä.

Saako lähettää terveisiä?

Haluaisin henkilökohtaisesti välittää suuret kiitokset kaikille ihmisille, jotka ovat eläneet ohjelman mukana sosiaalisilla alustoilla ja osallistuneet tähän koko Suomen hassutteluun twiittaamalla, kommentoimalla, kertomalla tarinoita ja  lähettämällä videoita ja kuvia. Te olette kanssamme rakentaneet Putoukselle digitaalisen leikkikentän, joka elää vahvasti myös lähetyksien ulkopuolella.  

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.