Mainos
Metro

Länsimetron hienot asemat odottavat matkustajia hiljaisina ja tyhjinä – MTV:n kuvareportaasi epäonnen linjalta

Länsimetrohanke on epäonnistunut niin aikataulutuksen, budjettikurin kuin tiedotuksenkin osalta. Helsingin Lauttasaaresta Espoon Matinkylään ripotellut metroasemat ovat kaikesta huolimatta vaikuttavia arkkitehtonisia taidonnäytteitä.

Asemien suunnittelun lähtökohtana on metroyhtiön mukaan ollut, että jokaisen niistä voi tunnistaa kylttejä kurkkimatta. Ajatus välittyy kirkkaana koko metrolinjan matkalta.

Päällisin puolin asemat näyttävät lähes matkustajia vaille valmiilta, mutta näillä näkymin länsimetron liikennöinti on määrä aloittaa vasta elokuun puolivälissä. Metroliikenteen käynnistyminen vaatii, ettei metroasemien turvajärjestelmien viimeisissä yhteiskäyttötesteissä paljastu yllätyksiä. Metroyhtiöstä on kerrottu, että aikatauluja saatetaan tarkentaa vielä kevään aikana.

MTV Uutiset kävi tutustumassa uusiin Helsingin ja Espoon metroasemiin, joiden teemat liikkuvat 14 kilometrin matkalla sujuvasti merellisestä lähes futuristiseen.

1lauttasaari_portaat länsimetro

Lauttasaari

Lauttasaaren metroaseman pääsisäänkäynnillä matkustajia tervehtii Lauttasaaren entisen vesitornin muotoja mukaileva valkoinen pylväs. Sen kupeesta laskeutuvat liukuportaat vievät arkkitehtitoimisto Helin & Co:n suunnittelemalle laiturialueelle, jonka katosta riippuu satojen lamppujen muodostama vaikuttava valaistuskokonaisuus.

Metroyhtiön mukaan asemakokonaisuuden teemaksi on valikoitunut vesi, lumi ja jää, mikä korostuu aseman vaaleassa ja sinertävässä värimaailmassa.

Kauppakeskus Lauttiksen yhteydessä sijaitsevan pääsisäänkäynnin lisäksi metroon pääsee Lahnalahdenpuiston itäpuolelta, Gyldénintiellä sijaitsevasta asemarakennuksesta.

Länsimetro oy arvioi, että asemaa tulee päivittäin käyttämään noin 20 000 ihmistä.

5koivusaari_laituri länsimetro

Koivusaari

Merellinen teema jatkuu Koivusaaren asemalla, joka on rakennettu palvelemaan kahta kaupunginosaa, Lauttasaarta sekä vasta suunnitteluvaiheessa olevaa Koivusaarta.

Länsimetro oy:n tietojen mukaan Koivusaaren asema on maailman ainoa meren alle rakennettu metroasema. Asemalla sijaitsee myös Suomen pisimmät, hieman yli 76 metriset liukuportaat.

Lauttasaaren aseman tapaan arkkitehtitoimisto Helin & Co:n suunnitteleman asemarakennuksen kattoon on haettu innoitusta ympäri kumotusta puurunkoisesta veneestä. Laiturialuetta puolestaan reunustavat kiviseinät, joiden muoto kuvaa valaan hetuloita.

Asemalla arvioidaan olevan päivittäin noin 8 000 kävijää.


7keilaniemi_laituri länsimetro

Keilaniemi

Aiemmin lähinnä suuryritysten tyyssijana tunnettuun Espoon Keilaniemeen on metrohankkeen myötä ryhdytty pystyttämään myös asunnoiksi kaavailtuja tornitaloja.

Metroyhtiön mukaan metroaseman arkkitehtisuunnittelussa korostuukin alueen merkitys jakajana työn ja asumisen, mutta myös meren ja maan välillä.

Helsingin ja Espoon rajan lähelle sijoittuva metroasema seisoo Karhusaarentien ja Keilaniementien välisellä kapealla kaistaleella Fortumin pääkonttorin varjossa.

Metroasemalla on kaksi sisäänkäyntirakennusta ja kaksi pienempää sisäänkäyntipaviljonkia, joiden kautta asemalle voi laskeutua toimistokeskittymän puolelta katua ylittämättä.

Päivittäisiä matkustajia asemalla arvioidaan olevan metron avauduttua noin 10 000.

Arkkitehtitoimistojen ALA oy ja Esa Piironen oy suunnitteleman metallinhohtoisen ja tunnelmaltaan viileän aseman laiturialueen katossa roikkuu taiteilijakaksikko Tommi Grönlund ja Petteri Nisusen led-valoputkista sommiteltu taideteos.

10aalto_ikkuna länsimetro

Aalto-yliopisto

Keskellä Otaniemeä, Aalto-yliopiston kupeessa sijaitsevan aseman yleisötilat on koristeltu esipatinoidulla, ruostepintaisella corten-teräksellä lippuhalleista liukuportaisiin ja laituritasolle saakka. Punaruskean teräksen on tarkoitus sitoa asema sitä ympäröivään punatiiliseen kampusalueeseen.

Metroaseman pääsisäänkäynti sijaitsee Otaniementien länsipuolella vastapäätä Aalto-yliopiston Kandidaattikeskusta. Metroon pääsee myös lännen puolella sijaitsevalta Tietotieltä.

Länsimetro oy arvioi, että asemalla tulee olemaan noin 12 000 päivittäistä käyttäjää. Aseman suunnittelusta ovat vastanneet arkkitehtitoimistot ALA oy sekä Esa Piironen oy.

Tapiola

Tapiolan metroasemaa leimaa valkoisuus ja avoimen tilan tuntu. Taustavalaistujen valkoisten lasiseinien vuoksi asemalle laskeutuminen tuntuu kuin sukellukselta Stanley Kubrickin avaruusseikkailuun.

Laiturialueen kattoa somistaa yhteensä 108 onton puolipallon muotoista valaisinkupua, jotka toimivat myös akustisina vaimentimina ja rauhoittavat kaksikerroksisen aseman äänimaailmaa. Kupujen sisään on kätketty lisäksi sprinklereitä ja kaiuttimia.

Tapiolan asema sijaitsee Espoon Tapiolan Merituulentien alla. Tapiolasta on kaavailtu länsimetron läntistä pääteasemaa ja liityntäliikenteen solmupistettä. Metroyhtiön mukaan aseman läpi tulee kulkemaan jopa noin 30 000 matkustajaa päivässä.

Asema on arkkitehtityöhuone Artto Palo Rossi Tikka oy:n käsialaa.

Urheilupuisto

Urheilupuiston asema poikkeaa muista länteen suuntautuvan metrolinjan asemista siinä, että sitä ei ole louhittu kallion sisään. Avokaivantoon rakennetun aseman sisustuksen on Länsimetro oy:n tarkoitus viestiä metroaseman nimeen viitaten muun muassa energisyydestä, liikkeestä, nuoruudesta, voimasta, kasvusta ja värikkyydestä.

Ulkoa vinon, viherkaton peittämän asemarakennuksen päädyssä on valtava ikkuna, jonka läpi luonnonvalo tunkeutuu pitkälle metron liukuportaisiin ja aina laituritasolle saakka. Metroasemaksi harvinaisen valoisan tilan seinät ovat elävän geometrisen kuvioinnin peitossa.

Arkkitehtitoimisto HKP oy:n suunnittelema asema sijaitsee Espoon Niittymaalla, urheilupuiston eteläpuolella lähellä Espoon Metro Areenaa. Sisäänkäynti asemalle avautuu Koivu-Mankkaan tien varrelta.

Länsimetro oy:n arvion mukaan asemaa tulee käyttämään noin 10 000 ihmistä päivittäin.


19niittykumpu_laituri länsimetro

Niittykumpu

Toistaiseksi lähinnä autokauppojen ja huoltoasemien saartama Niittykummun asema on suunniteltu osaksi sen kylkeen valmistuvaa ostoskeskusta. Asemalaiturin seiniä koristaa kuvataiteilija Mari Rantasen teos, jonka punavihreillä sävyillä on haettu yhteyksiä maitohorsman punaan ja ruohon vihreyteen kaupunginosan nimeä mukaillen. 

Metroyhtiön arvion mukaan asemalla tulee olemaan päivittäisiä käyttäjiä noin 8 000. Myös Niittykummun aseman suunnittelusta on vastannut arkkitehtitoimisto HKP oy.

Matinkylä

Espoolaisen ostoskeskuksen Ison Omenan uumenissa sijaitsee länsimetron ensimmäisen vaiheen pääteasema, Matinkylä.

Aseman teemaan on haettu innoitusta muun muassa poutapilvistä, Länsimetro oy:stä kerrotaan. Laituritilan katto on peitetty valkoiseksi maalatulla alumiiniritilällä, joka kuvastaa jäähuurretta.

Metroyhtiö arvioi, että Matinkylän asemalta metroon noussee päivittäin noin 30 000 ihmistä. Asemaa on suunnitellut Urheilupuiston ja Niittykummun tapaan HKP.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.