45 minuuttia: Espoo ostaa paloautoja kartellisakot saaneelta yhtiöltä

Espoo on hankkimassa Länsi-Uudenmaan pelastuslaitokselle sammutusautoja itävaltalaiselta suuryritykseltä Rosenbauerilta. 45 minuuttia -ohjelman mukaan Rosenbauer sai taannoin miljoonien eurojen sakot kartellijutussa Saksassa. Kotimainen markkinajohtaja epäilee, että suomalaisilla paloautojen valmistajilla ei ollut mahdollisuuttakaan saada kauppoja.

Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos on tämän ja kahden seuraavan vuoden aikana saamassa runsaasti uutta kalustoa: yhden raivausauton ja kuusi sammutusautoa. Hankintapäätös on herättänyt alalla ristiriitaisia tunteita.

Espoon kaupunki päätti viime viikolla valita autojen koritöiden sopimustoimittajaksi kartellisotkuihin liitetyn itävaltalaisen Rosenbauer International AG:n. Hankinnan arvo on kaksi miljoonaa euroa ja sopimuskauteen voidaan liittää vielä kaksi optiovuotta. Rosenbauerin lisäksi tarjouksen teki kotimaan markkinajohtaja Sammutin Oy.

– Sopimustoimittajaksi on valittu Rosenbauer, koska se oli tarjouskilpailussa kokonaistaloudellisesti edullisin niillä kriteereillä, jotka tarjouskilpailuun oli valittu, perusteli Espoon kaupungin liiketoimintajohtaja Mauri Suuperko 45 minuuttia -ohjelmassa.

Yhtiö sai sakot kartellista

Rosenbauer on maailman johtavia sammutusautojen sekä palo- ja pelastuskaluston valmistajia. Sen komponentteja ja varusteita on Suomessakin palomiehillä paljon käytössä.

Vuonna 2011 Rosenbauer sai 10 miljoonan euron sakot kartellista, missä oli mukana myös muita suuria kansainvälisiä ajoneuvovalmistajia, Yritykset olivat 2000-luvun alusta alkaen jakaneet vuosien ajan markkinatietoa ja sopineet hinnoista tapaamisissa muun muassa Zurichin lentokentällä. Kartelli ja siitä seuranneet kalliimmat hinnat aiheuttivat useille saksalaisille kunnille vahinkoa. Niiden korvaamiseksi yritykset ovat oikeuden ulkopuolella sopineet vahingonkorvausten maksamisesta.

– Henkilökohtaisesti minulla ei ollut siitä tietoa, mutta valmistelijat varmasti ovat ottaneet näistä taustoista selvää. Päätöksen yhteydessä tietysti perehdyin siinä määrin kuin mahdollista kokonaisuuteen ja sitten tein sen päätöksen.

– Jos jotain olennaisesti asiaan vaikuttavaa uutta ilmenee, päätöstä tietysti tullaan harkitsemaan tai sen toimeenpanoa eli sopimuksen tekemistä. Tällä hetkellä on tehty vasta hankintapäätös mutta ei varsinaista sopimusta, sanoi liiketoimintajohtaja Suuperko.

Hankintapäätöstä valmisteli Espoon kaupungilla henkilö, joka vielä noin vuosi sitten toimi Rosenbauerin suomalaisen jälleenmyyjän Veljekset Kulmala Oy:n huoltopäällikkönä.

"Ei merkitystä hankinnan kannalta"

Rosenbauerin lukuun tehdyn tarjouksen Espoon kaupungille allekirjoitti Veljekset Kulmala Oy:n projektipäällikkö Tapio Korhonen.

– Neljällä saksalaisella yrityksellä on ollut muutamia vuosia sitten paikallinen aluekartelli, joka on sovittu tai soviteltu. Sillä ei ole mitään merkitystä tämän hankinnan kannalta, sanoi Korhonen 45 minuuttia -ohjelmassa.

Korhonen myöntää, että Rosenbauer on oikeuden ulkopuolella joutunut sopimaan miljoonakorvausten maksamisesta.

"Muut valmistajat haluttiin sulkea pois"

Tarjouskilpailun hävinneen Sammutin Oy:n toimitusjohtaja Antero Sirkka sanoo, että Espoon kaupungin tarjouspyyntö oli jo sellainen, jolla muut valmistajat haluttiin sulkea pois.

– Tarjouskysely oli tehty sillä tavoin, että meidän oli mahdoton täyttää kaikkia niitä vaatimuksia. Se oli rajattu niin, että me ei siihen pystytty täydellisesti vastaamaan eli tekemään täydellistä tarjousta, sanoi Sirkka 45 minuuttia -ohjelmassa.

– Suomessa olevat paloautotehtaat valmistavat tämäntyyppisiä autoja vain tietyn määrän vuodessa tai kolmessa vuodessa. Siinä (tarjouspyynnössä) oli rajattu sillä tavalla, että piti olla vähän suurempi määrä valmistettu kolmen vuoden aikana kuin mitä yksikään suomalainen paloautotehdas on valmistanut.

Suomessa palo- ja pelastusautoja rakentaa käytännössä vain kaksi yritystä. Sammutin Oy sijaitsee Säynätsalossa ja sen liikevaihto on noin 8 miljoonaa. Sammutin Oy:llä on Suomen markkinoista noin 70 prosenttia. Yritys valmistaa vuosittain autoja myös vientiin ulkomaille.

Toinen valmistaja Paja Viher-Vehmas Ky toimii Tammelan kunnassa ja Forssassa. Markkinaosuus on noin 30 prosenttia.

Espoo kiistää

Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksen pelastusjohtajan Veli-Pekka Ihamäen mukaan paloautojen hankintapäätös on tehty täysin julkisen hankintalain mukaan.

– Tarjouspyyntöä ei ole kohdennettu mihinkään yksittäiseen yritykseen kotimaassa eikä ulkomailla, totesi Ihamäki 45 minuuttia -ohjelmalle.

Espoon kaupungin mukaan ongelmana on tässäkin tapauksessa se, ettei todellista kilpailua juuri ole.

– Markkinat ovat niin pienet, että on vain vähän toimijoita. Se on näissä erikoishankinnoissa aina ongelma, sanoi liiketoimintajohtaja Mauri Suuperko.

Rosenbauer itse sanoo toimivansa nyt kartellisakoista oppineena.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.