TV-Opas

45 minuuttia: Finnair käräjillä talkootöiden vuoksi

Vantaan käräjäoikeudessa ryhdyttiin maanantaina puimaan Finnairin lentokonehuollon työntekijän ja työnantajan välistä palkkakiistaa. Kaikkiaan 38 työntekijää on haastanut työnantajansa oikeuteen maksamattomien palkkasaatavien vuoksi.

Kiistan taustalla on vuonna 2009 solmittu vakautussopimus. Tuolloin huoltotiimi oli osa emoyhtiötä ja yksikössä työskenteli 1600 henkilöä. Vaikka töitä riitti, yhtiön talous oli kuralla. Tekniikan henkilöstökuluista oli johdon mukaan säästettävä liki 14 miljoonaa euroa.

Ratkaisuna nähtiin työehtosopimuksen oheen solmittu paikallinen sopimus, niin kutsuttu vakautussopimus. Siinä tekniikan väki sitoutui säästöihin, jotka vastasivat 128 tunnin palkatonta työtä.

– Siinä osapuolten välillä sovittiin erilaisista vaihtoehdoista, joilla henkilöt kykenivät valitsemaan heille sopivia keinoja parantaa tuottavuutta, käytännössä alentaa palkkakustannuksia, kuvaa Finnairin operatiivinen johtaja Ville Iho.

Talkootöitä vai tuottavuuden kasvattamista?

Vakautussopimus solmittiin työmarkkinaosapuolten kesken.

Nyt osa työntekijöistä penää sopimuksen vuoksi menetettyjä palkkasaatavia oikeusteitse. Kanteen nostaneet työntekijät ovat järjestäytymättömiä, eli he eivät kuulu liittoon. He eivät siis olleet mukana solmimassa sopimusta, jolla heidän ansioitaan leikattiin.

– En ota kantaa tähän juttuun, koska se on kesken. Mutta yleisesti ottaen ei työehtosopimuksilla eikä työsopimuksilla voida sopia palkattomasta työstä, toteaa asianajaja Arto Vainio.

Vainio kuvailee vakautussopimuksen luonnetta seuraavasti:

– Tehdään paikallissopimus, jossa työntekijät tekevät töitä ja siitä maksettava palkka laitetaan säästöön. Tuon palkan saaminen asetetaan puolestaan riippuvaiseksi siitä, että jos työnantaja tuottaa voittoa joskus vuosien kuluttua, niin silloin maksetaan säästetty palkkasumma. Jos taasen käy niin, että voittoa ei saadakaan - niin kuin ilmeisesti käy monessakin tapauksessa - silloin se on ollut ilmasta, palkatonta työtä. Ja se ei sovi tähän systeemiin ollenkaan. Siinä mielessä tämä on minun mielestäni laiton sopimus, sanoo Vainio.

Finnair ei puhu palkattomasta työstä vaan välttämättömästä tuottavuuden kasvusta.

– Vakautussopimuksen yksi lähtökohta säästöjen saamisen ja talouskriisin hoitamisen ohella oli se, että Finnairin tekniikasta pyrittiin rakentamaan erillinen, kasvava ja kannattava liiketoiminta-alue myös ulkopuolisille markkinoille. Ei nojattu pelkästään Finnair-lentoyhtiöön. Ja jotta se oli mahdollista, oli välttämätöntä alentaa kustannuksia. Sitä kautta saimme kauppaa sisään, kuvaa operatiivinen johtaja Ville Iho.

Yhtenä tulkintana vakautussopimuksesta voidaan pitää myös sitä, että työntekijöiden kannettavaksi langetettiin osa yrittäjän riskistä. Jotta liiketoiminta olisi kannattavaa, työntekijöiden oli leikattava omista palkoistaan.

Palkkataso tippui, väkeä on vähennetty

Vantaan käräjäoikeus pyysi työtuomioistuimelta lausuntoa siitä, voiko tehtyä vakautussopimusta soveltaa myös järjestäytymättömiin työntekijöihin, jotka eivät osallistuneet sopimuksen solmimiseen millään tavoin. Työtuomioistuimen mukaan voi. Tuomioistuin nojaa lausunnossaan työehtosopimuslakiin.

– En ole samaa mieltä. Tässä työtuomioistuimen lausunnossa ei ole otettu kantaa sopimuksen sisältöön, eli että minkä luonteinen se on, sanoo asianajaja Arto Vainio.

– Heidän kanssa pitäisi sopia sitten henkilökohtaisesti tällaisesta, jos nyt sanotaan talkootyöstä. Ei tämä voi sitoa niitä, jotka ei ole olleet sopijaosapuolina. Minun mielestä se ei voi sitoa sopijaosapuoliakaan, koska ei tällaisesta palkattomasta työstä voida työehtomielessä sopia, sanoo Vainio.

Finnair on toista mieltä.

– Meidän käsityksemme on totta kai se, että tässä on noudatettu ihan kaikkia taiteen sääntöjä, meidän työmarkkinakäytäntöjämme. Ihan kuin missä tahansa työehtojen muuttamistilanteessa, sopimukset tehdään työmarkkinaosapuolten kesken. Niitä ei tehdä henkilökohtaisesti vaan työmarkkinaosapuolet sopii asioista, on kyse sitten työehtojen parantamisesta tai tässä tapauksessa tuottavuuden kasvattamisesta, toteaa Finnairin Iho.

Solmittuun vakautussopimukseen kuului niin ikään se, että jos yhtiön talous kohenee, talkootöinä tehdyistä tunneista maksetaan korvaus jälkikäteen ja menetetyt etuudet palautetaan. Toistaiseksi niitä ei ole palautettu.

Vakautussopimus takasi tekniikan väelle myös irtisanomissuojan vuoden 2010 loppuun. Keväällä 2011 alkoivat yt-neuvottelut.

Nykyisin lentokoneiden päivittäisestä huoltotyöstä Finnairilla vastaa Technical Services Oy.

 

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.