Ahon kampanja maksoi yhdeksän miljoonaa

Keskustan Esko Ahon presidentinvaalikampanja maksoi 8,95 miljoonaa markkaa. Suurimmat tuotot kerättiin grafiikan, vaalimateriaalin ja Ahon kirjan myynnistä, jotka toivat yhteensä liki kuusi miljoonaa markkaa.

Aho

Tämä käy ilmi Suomalainen suunta -yhdistyksen tänään julkistamasta kampanjatalouden yhteenvedosta vaalien ensimmäiseltä ja toiselta kierrokselta. Vaalikampanjan menot ja tulot kulkivat yhdistyksen kautta. Vaalien voittaja Tarja Halonen oli liikkeellä yli 2,5 miljoonaa markkaa pienemmällä panostuksella. SDP ja tukiyhdistys Presidentti 2000 kertoivat huhtikuussa, että Halosen kampanja maksoi 6,2 miljoonaa markkaa.

Mainonta suurin menoerä

Ahon kampanja sai yksityisiltä ihmisiltä ja yhteisöiltä lahjoituksia liki miljoona markkaa. Keskustan avustukset olivat 1,3 miljoonaa. Taloudessa on toistaiseksi kattamatta 600 000 markkaa, joka aiotaan kerätä syksyyn mennessä.

Rahaa uskotaan kertyvän mm. elokuussa ilmestyvän vaaleista kertovan kirjan ennakkomyynnistä sekä grafiikan ja muiden kirjojen kaupasta. Suurimman potin menoista, 3,3 miljoonaa markkaa, veivät lehti-ilmoitukset.

Tv-mainonta maksoi 1,8 miljoonaa ja painatusmateriaali suunnitteluineen 1,1 miljoonaa markkaa. Loppu kului mm. tilaisuuksien ohjelmamenoihin ja vuokriin, palkkoihin ja erilaisiin toimistomenoihin. Vaalityöhön sisältyi kolme maakuntakierrosta ja 30 isompaa vaalijuhlaa. Vaalikirjoja myytiin lähes 20000 kappaletta.
(STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.