Ahtaajien kiistaan sovintoesitys?

Neuvotteluja satamat pysäyttäneen ahtaajien lakon päättymiseksi jatketaan yhä. Valtakunnansovittelija Juhani Saloniuksen johdolla käydyissä neuvotteluissa on tapahtunut lähentymistä, ja Salonius pyrkii jättämään sovintoesityksen kiistaan vielä illan aikana. Vielä iltayhdentoista aikaan oli kuitenkin epävarmaa, saadaanko kaikki Suomen parikymmentä satamaa pysäyttänyt lakko päättymään aamuun mennessä.

Osapuolet ovat pitäneet paikallista, Kotkan ja Haminan satamien irtisanomisia koskevaa kiistaa periaatteellisesti merkittävänä. Lukkiutunutta tilannetta avaamaan saapuivat iltapäivällä myös keskusjärjestötason johto,Teollisuuden ja työnantajien TT:n johtaja Seppo Riski ja SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen.

Työnantajapuolella pidettiin laittoman lakon lopettamista ehtona neuvottelutuloksen saavuttamiselle. AKT:n puheenjohtaja Kauko Lehikoinen puolestaan on pitänyt työtaistelutoimia perusteltuina, koska Steveco Oy:n omaksuma irtisanomiskäytäntö vaarantaisi yleistyessään ahtaajien työsuhdeturvan koko maassa.

Lakon syynä paikallinen kiista

Kiistan syynä on se, että AKT ei ole hyväksynyt Itä-Suomessa toimivan ahtausliike Stevecon tapaa käyttää tilapäistä työvoimaa irtisanottujen vakinaisten työntekijöiden sijasta. Steveco irtisanoi viime kesänä noin 130 vakituista työntekijäänsä heikon tuloskehityksen vuoksi. Heistä noin 30 jäi työttömäksi. Irtisanomiset on muutoin hoidettu mm. työntekijöiden uudelleensijoittelun ja eläkejärjestelyjen kautta.

Osapuolilla on erilaiset näkemykset mm. toteutettujen irtisanomisten tarpeesta ja menettelytavoista. Kiistaa yritettiin viikonloppuna ratkoa Kotkassa paikallisissa neuvotteluissa ahtausliike Stevecon ja satamatyöntekijöiden välillä, mutta eilisiltana riita päätettiin siirtää takaisin valtakunnansovittelijalle. AKT päätti pysäyttää satamien tavaraliikenteen aamulla kello kuusi, koska neuvotteluissa ei päästy ratkaisuun.

Lakko tulee kalliiksi

Lakko pysäytti noin kolme neljäsosaa Suomen koko viennistä. Ulkomaankaupan tavaraviennistä meritse kulkee 75-80 prosenttia. Teollisuudelle ja kaupalle satamat ovat kriittinen osa kuljetusketjua. Jos laivoja ei lastata tai pureta, meriliikenne tukkeutuu ja varastot täyttyvät. Satamien kautta kulkevan ulkomaankaupan arvo on Teollisuuden ja työnantajien TT:n arvioiden mukaan noin 1,2 miljardia markkaa päivässä. Viennin osuus on noin 600 miljoonaa ja tuonnin noin 500 miljoonaa.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.