Aids-tukikeskus Hitler-kampanjasta: Väärää tietoa

Saksalaisen mainostoimiston aids-kampanja, jossa keulahahmona on käytetty hirmuhallitsijoiden Adolf Hitlerin, Josef Stalinin ja Saddam Husseinin kaksoisolentoja, saa aids-tukikeskuksen väen kavahtamaan taaksepäin.

Suomessa vastaavaa pelotteluun perustuvaa kampanjaa käytettiin 1990-luvun alussa, kun esimerkiksi kaukojunien kyljissä luki "Aids on tappava tuliainen". Sittemmin suomalaisessa aids-kampanjoinnissa on jätetty pelottelu sikseen ja siirrytty valistavaan tiedotukseen.

Aids-tukikeskuksen koulutusosaston johtaja Eija Järviö moittii saksalaisen Aids on sarjamurhaaja -kampanjan tietoja virheelliseksi.

- Tässä tuntuu olevan osin väärää tietoa siitä, millainen tauti on aids. 90-luvun puolivälissä tulleen tehokkaamman lääkityksen ansiosta tauti ei ole enää yhtä tappava kuin se joskus oli, sanoo Järviö.

Aids-tukikeskuksen Eija Järviön mukaan pelottelukampanjat vaikuttavat ihmisten mielissä vain lyhyen aikaa:

- Pelottelukampanjoilla on vain lyhytkestoinen vaikutus, se on todettu myös lukuisissa tutkimuksissa aiheesta. Suomalaiskampanjoissa pyrimme vaikuttamaan positiivisen kautta, eli suomalaiset julkkikset ja mielipidevaikuttajat, joilla ei ole virusta, kehottavat suojautumaan hi-virukselta, sanoo Järviö.

Kohuttu aids-kampanjan mainos oli vielä tänä aamuna nähtävissä YouTube-verkkosivuilla, mutta aamupäivän aikana mainos on poistettu.

Lue myös:

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.