Mainos

Ainakin 3000 bussia romuksi - "Sinnehän ne joutuu, Afrikkaan"

Tuhansia busseja joudutaan vetämään pois liikenteestä koska ne eivät täytä enää paikallis- ja seutuliikenteen kilpailutuksissa vaadittavia päästömääräyksiä. Liikenteestä poistuvalle kalustolle ei ole tiedossa minkäänlaista uutta käyttöä. Ne on joko romutettava tai vietävä ulkomaille, esimerkiksi Afrikkaan.

Monilla paikkakunnilla vaaditaan parhaillaan meneillään olevissa kilpailutuksissa kalustoa, jota yrittäjillä ei ole edes olemassa. Esimerkiksi Jyväskylässä vaadittiin muutamalle reitille autoja, joiden pitää täyttää uusin euro6 -päästöluokka.

– Ne ovat uusia vuoden 2014 malleja. Jyväskylässä sellaisia autoja pitää tuoda liikenteeseen ainakin 17 kappaletta, laskee Linja-autoliiton projektipäällikkö Mikko Saavola.

Joka neljäs bussi romuksi

Kovia vaatimuksia on muillakin paikkakunnilla. Alalla lasketaan, että keskimääräinen euro3 - vaatimustaso jää saavuttamatta tuhansilta linja-autoilta.

– Suomessa on tällä hetkellä ammattimaisessa liikenteessä noin 12 000 autoa ja tätä euro3-luokkaa vanhempia autoja on arviolta noin 3000 autoa, 25 prosenttia siitä bussikannasta, Saavola laskee.

Joensuulainen Lehtosen Liikenne arvioi, että sen kalustosta 12 bussia joutuu lahtipenkkiin.

– Niille ei ole mitään markkinoita. Jos tämä suuntaus Suomessa jatkuu, niin niitähän tulee vähän sieltä ja täältä ja näitä on kohta paljon. Autot joutuu tuonne männiköihin ja minne joutunevatkaan pelloille seisomaan, tuskailee toimitusjohtaja Kyösti Lehtonen.

Ankaria vaatimuksia arvostellaan

Lehtosen onneksi Joensuussa vaadittiin maltillista euro2 -päästöluokkaa, mutta siitä huolimatta toistakymmentä bussia ei kelpaa enää kilpailutettaville reiteille.

Yrittäjät sanovat ymmärtävänsä ympäristövaatimusten perusteet ja vähäpäästöisten autojen tarpeen, mutta vaatimustaso on viety usein liian ankaraksi.

– Tämä saasteettomuus on kiristetty täällä meillä näillä leveysasteilla turhan tiukaksi. Ei me täällä tämmösiä tarvita varsinkaan kun autojen määrä liikenteessä ei tule nousemaan, Lehtonen puhisee.

– Pitäisi ensin tutkia mitä täällä tarvitaan. Näiden vaatimusten täyttäminen ei ole helppoa.

Miljoona kilometriä edessä

Saavolan mukaan linja-auton keskimääräinen elinkaari on 18 vuotta. Nyt päästöarvojen tiukentamisen vuoksi hylätyksi joutuva kalusto olisi vielä muuten ajokelpoista.

– Kyllä niillä varmaan ikään nähden käyttöä olisi, Saavola vakuuttaa.

Kyösti Lehtonen arvioi, että oman yhtiön varikolla seisoo useita autoja, joilla ajaisi vielä vuosia ja miljoona kilometriä tarvittaessa.

– Se on pelkkää rahan haaskausta, kun käyttö tällä tavalla äkkiä loppuu. Kannattavuusraja on ylitetty.

Afrikassa päästöjä ei tuijoteta

Osa autoista saattaa päätyä Suomen rajojen ulkopuolelle maihin, joissa päästörajoja ei ole tai niitä tulkitaan hyvin joustavasti.

– Saa nähdä mihin tämä kalusto ohjautuu. Suomalaisia busseja on löytynyt hyvin eksoottisistakin maista, Saavola muotoilee.

– Afrikkaan on viety paljon muutakin tavaraa niin miksei myös linja-autoja, Lehtonen uskoo.

Vaatimusten kirjavuus iso ongelma

Liikenteen kilpailutuksessa oleva kirjavuus hankaloittaa kovasti yritysten osallistumista tarjouskilpailuihin.

– Kalustovaatimukset vaihtelevat suuresti paikkakunnittain. Olisi toivottavaa, että ne olisivat laajalla alueella samanlaisia, jotta yritykset voisivat kilpailla samalla kalustolla useilla paikkakunnilla, Saavola harmittelee.

Saavola varoittaa, että siitä voi tulla pienillä markkinoilla ongelma yritysten lisäksi myös kilpailutuksia järjestäville viranomaisille.

– Sekin pitäisi muistaa, että mitä kovempia ympäristövaatimuksia asetetaan, sitä enemmän se vaatii investointeja ja nostaa hintoja, Saavola muistuttaa.

Kaikki bussiyritykset eivät ole voineet edes osallistua liikenteen kilpailutuksiin, koska oma kalusto ei ole täyttänyt vaatimuksia. Lehtosen Liikenteen toimitusjohtaja on huolestunut alan perheyrityksistä.

– On olemassa myös ulkomaisia tulijoita. Heillä on vara hankkia sellaista kalustoa jota täällä vaaditaan, Kyösti Lehtonen huomauttaa.

Liikenteen kilpailuttaminen laajentui tänä vuonna käytännössä koko maahan. Uudet sopimukset astuvat voimaan ensi heinäkuussa.

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.