Ajoharjoitteluikää halutaan laskea – Liikenneturva näkee liikaa riskejä

Viranomaiset pohtivat ajoharjoittelun aloitusiän laskemista 16 vuoteen. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan nuori voisi tietyin ehdoin harjoitella autoilua itsenäisesti liikenteessä.

Ajatusta on perusteltu nuorten liikkumistarpeilla, joihin julkinen liikenne ei aina voi vastata. Nyt autokoulun tai opetusluvalla ajon voi aloittaa 17-vuotiaana.  Harjoituslupaa edeltäisi kirjallinen koe.

Lupa ei sallisi kaverien kyyditsemistä ja huviajelua viikonloppuisin. Se vaatisi lisäksi valvojan, joko vanhemman tai autokoulun opettajan.  

– Autoon voitaisiin asentaa myös ajotavaran seurantalaite, joka kertoisi ajonopeuksista ja vaaratilanteista. Lisäksi voitaisiin asettaa 80-tuntikilometrin nopeusrajoitus ja valkoinen kolmio, kuten nytkin on opetusautoissa, hahmottelee Trafin liikennejohtaja Marko Sillanpää.  

Liikenneturvassa hahmotteluihin suhtaudutaan varauksellisesti. Toisaalta ei ole vielä esitystä, miten muutos tapahtuisi ja mitä se merkitsisi.  
– Riskin kannalta en näe sitä myönteisenä asiana. Ihminen kehittyy 16 ja 18 ikävuoden välillä. Nuoruuteen liittyen on paljon riskinottoa, arvioi Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen.  

Tarvainen näkee 16-vuotiaiden ajoharjoittelun hyvänä puolena kuitenkin sen, että se toisi paljon ajokilometrejä ennen ajokorttia. Toisaalta mopoautokin ajaa samaa asiaa.  

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.