AKL kannattaa autoverotukseen täysremonttia

Komissio teki viime vuonna esityksen, että EU-maiden keräämät autoverot korvattaisiin asteittain käyttömaksuilla ja muilla veroilla. Näin verotuksen painopistettä siirrettäisiin auton ostosta sen käyttöön.

Autoalan Keskusliitto (AKL) kannattaa autoverotuksen kokonaisuudistusta jatkuvan paikkailun sijasta.

- Suomi on ainoa maa, jossa vanhoista ja suurempipäästöisistä autoista maksetaan pienempää vuotuista maksua kuin uudemmista, vähäpäästöisemmistä ja turvallisemmista autoista, sanoi toimitusjohtaja Pentti Rantala AKL:n toimitusjohtajaseminaarin yhteydessä torstaina.

Liiton mielestä siirtyminen EU-komission lakiehdotuksen mukaisesti käytön verotukseen ympäristötekijöitä painottaen ohjaisi kuluttajat ottamaan ympäristötekijät huomioon auton valinnassa. Lisäksi autokannan nuortuessa myös turvallisuus lisääntyisi ja päästöt vähenisivät.

Komissio teki viime vuonna esityksen, että EU-maiden keräämät autoverot korvattaisiin asteittain käyttömaksuilla ja muilla veroilla. Näin verotuksen painopiste siirtyisi auton ostosta sen käyttöön.

Yleisesti odotetaan, että autoverotukseen on tulossa merkittäviä muutoksia tulevalla hallituskaudella. Poliitikot ja etujärjestöt varovat vahvoja linjauksia asiassa, sillä pelkkä tieto suunnitelmista saattaisi pistää autokaupan pakan sekaisin.

Tänä vuonna myydään noin 146 000 uutta henkilöautoa. Nykyinen myyntimäärä ei riitä henkilöautokannan nuortumiseen, koska Suomeen tuodaan vuosittain lähes 30 000 käytettyä autoa, joiden keski-ikä on yhdeksän vuotta.

AKL arvioi, että autokannan kasvaessa ja käytettyjen autojen tuonnin jatkuessa Suomen autokanta vanhenee tulevina vuosina nykyisillä ensirekisteröintimäärillä. Nykyään Suomen henkilöautokannan keski-ikä on reilut kymmenen vuotta, millä Suomi sijoittuu pahnan pohjimmaiseksi vanhojen EU-maiden joukossa. Autokauppiaat arvioivat, että myös ensi vuonna myydään reilut 140 000 uutta henkilöautoa.

Tällä hetkellä ala työllistää lähes 27 000 henkilöä. Viime vuosina henkilöstömäärä on kasvanut 1000 henkilön vuosivauhdilla.

Alan suhdannebarometrin mukaan autokaupan suurimmat ongelmat ovat edelleen korkeat hyvityshinnat, suuret alennukset ja suuret vaihtoautovarastot. Käytettyjen autojen hinnat ovat laskeneet vuoden 2003 autoveron alennuksen jälkeen ja 90 prosenttia autokauppiaista olettaa hintojen laskun jatkuvan.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.