Alkoholia ehdotetaan tiskin alle – tähänkö halutaan palata?

Mannerheimin Lastensuojeluliiton pääsihteeri Mirjam Kalland ehdottaa Tamperelainen-lehdessä, että alkoholi pitäisi laittaa tiskin alle pois asiakkaiden silmistä samaan tapaan kuin vuodenvaihteessa käy tupakkatuotteille.

Kalland estäisi myös alkoholin mainonnan, koska mainonta normalisoi alkoholin osaksi arkea.

Kallandin ehdotus veisi Suomen samantapaiseen tilanteeseen kuin vuonna 1932, kun maahan avattiin ensimmäiset Alkot. Juomat eivät saaneet tällöin näkyä asiakkaille, vaan pullot makasivat kaupassa pitkittäin vain pohjat ostajaan päin.

Kari Paaso Sosiaali- ja terveysministeriön hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen osastolta pitää keskustelunavausta mielenkiintoisena ja on Kallandin kanssa samaa mieltä siitä, että mainontaa voitaisiin rajoittaa.

– Alkoholin mielikuvamainonnan rajoittaminen on hyvä idea, koska mainonta tutkitusti vaikuttaa käyttäytymiseen, siitä on selvää näyttöä, Paaso sanoo.

Edellinen hallitus yritti ajaa läpi alkoholin mielikuvamainonnan kieltoa, mutta hanke kohtasi suurta vastustusta. Kun jo pelkän mainonnan rajoittaminen on poliittisesti näin vaikeaa, ei Paaso usko, että alkoholia saataisiin koskaan kokonaan pois näkyvistä.

Suomessa tupakka- ja alkoholipolitiikka ovat kulkeneet eri teitä: siinä missä tupakan kohdalla lähdettiin totaalivapaudesta – missä tahansa sai polttaa ja myydä tupakkaa – lähdettiin alkoholin kohdalla totaalikiellosta, kieltolaista.

Kehitys on kulkenut eri suuntiin sikäli, että tupakan kuluttamista on jatkuvasti rajoitettu yhä enemmän, kun alkoholin kohdalla on kuljettu kohti suurempaa vapautta. Kehityssuuntia on hankala muuttaa ainakaan kertarysäyksellä, arvelee Paaso.

Tiskin alle kätkemistä vastaan puhuu Paason mukaan sekin, että kaikki alkoholin kulutus ei ole haitallista toisin kuin tupakan kohdalla. Lisäksi alkoholiteollisuus on tupakkateollisuutta vahvempi, ja se laittaisi todennäköisesti kapuloita piilottamissuunnitelmien rattaisiin.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.