Asetyylisalisyylihapolla myös haittoja

Tuoreen väitöstutkimuksen mukaan säännöllinen asetyylisalisyylihapon käyttäminen lisää selvästi kuolleisuuden riskiä aivoverenvuodon jälkeen.

Asetyylisalisyylihapon käyttö lisää kuolleisuutta aivoverenvuotoon. Oulun yliopistossa tänään tarkastettavan väitöstutkimuksen mukaan ainetta säännöllisesti käyttäneiden kuolleisuus voi aivoverenvuodon jälkeen olla jopa kaksinkertainen verrattuna henkilöihin, jotka eivät ole käyttäneet mitään veren hyytymiseen vaikuttavaa lääkettä.

Tunnetuin asetyylisalisyylihappoa sisältävistä lääkkeistä on aspiriini. Nykyään aspiriinia käytetään pieninä annoksina verisuonitukoksista johtuvien verenkiertosairauksien kuten aivo- ja sydäninfarktin estoon.

Lääketieteen lisensiaatin Pertti Saloheimon mukaan tutkimustulos ei tarkoita sitä, että kaikkien olisi nyt syytä heittää aspiriinit nurkkaan. Aspiriinin säännöllisestä käytöstä pieninä annoksina on ehdottomasti enemmän hyötyä kuin haittaa niille, joilla on selvä riski saada aivohalvaus tai sydäninfarkti.

Saloheimo ei sen sijaan suosittelisi aspiriinia terveille ihmisille, joilla ei ole aivohalvauksen tai sydäninfarktin riskitekijöitä. Moni keski-iän ohittanut aikuinen popsii aspiriiniä varsin säännöllisesti ikään kuin kaiken varalta välttääkseen mahdolliset verenkiertosairaudet.

Siihen, miksi aspiriinin käyttö lisää aivoverenvuodon saaneiden potilaiden kuolleisuutta, ei ole saatu aukotonta selvyyttä. Saloheimon mukaan todennäköisin selitys löytyy kuitenkin siitä, että aspiriini vaikuttaa verenvuodon tyrehtymiseen.

- Aspiriinia syöneillä aivoissa katkennut verisuoni vuotaa pidempään kuin muilla. Näin ollen vuodoista tulee suurempia ja pahempia, mikä puolestaan lisää kuolemanriskiä, hän selvittää.

Nenäverenvuotojen yhteys aivoverenvuotoon on tutkimuksessa löydetty uusi havainto. Tutkimuksen mukaan aspiriinin käyttö on aivoverenvuodon riskitekijä erityisesti sellaisilla henkilöillä, joilla oli taipumus nenäverenvuotoihin.

- Tämä johtuu siitä, että pieni tihkuvuoto ei tyrehdykään heti vaan alkaa vuotaa näkyvästi. Nenänverenvuototaipumus voi olla merkki siitä, että henkilö on muutenkin hieman muita alttiimpi saamaan verenvuotoja.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.