Autokolareiden hälytysjärjestelmä testivaiheessa

Autokolareiden hälytysjärjestelmän avulla voidaan pelastaa kymmeniä ihmishenkiä Suomessa. Testivaiheessa oleva Ecall järjestelmä aiotaan ottaa käyttöön Eu-alueella vuonna 2009.

Kolarin sattuessa hätäviestikeskukset saavat heti tiedon onnettomuusauton sijainnista.

Konginkankaan suuronnettomuuden pelastustyöt sujuivat hyvin huolimatta siitä, että kolari tapahtui kahdelta yöllä. Hätäsoitto tuli 10 minuutissa. Tulevaisuudessa auton automaattinen hälytysviestijärjestelmä lähettää heti tiedon hälytyskeskukseen, vaikka kuljettaja ei itse pystyisi lähettämään tietoa.

- Liikenneturvallisuus hyötyinä on suoraan laskettu, että se säästää n.10-15% liikennekuolemista joka suomessa tarkoittaa 20-40 kuolemaa , joista tulee vakavasti loukkantuneita, joita voidaan hoitaa. Auton turvasensorit reagoivat voimakkaaseen hidastumiseen, äkilliseen lämpötilan nousemiseen ja katon kautta pyörähtämiseen. Sateliittipaikannuslaite lähettää hälytyskeskukseen tarkan tiedon auton sijainnista ja suunnasta, sanoi kehityspäällikkö Tuomo Eloranta Tieliikennelaitokselta.

- Se soittaa hätäkeskuksen numeroon 112 ja lähettää ekaksi pienen tietopaketin mitä tapahtunut ja missä ja sen jälkeen avaa normaalin puheyhteyden, jolloin onnettomuudessa ollut voi keskustella sen hätäkeskusoperaattorin kanssa, Eloranta jatkoi.

Suomessa kehitelty nyt testivaiheessa oleva Ecall -järjestelmä aiotaan ottaa käyttöön Eu-alueella vuonna 2009. Euroopan alueella järjestelmän on arvioitu säästävän yli 2000 ihmishenkeä vuodessa.

(MTV3)

(Kymmenen uutiset 15.04.2005)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.