Brittialuksen pelastustyöt kangertelevat

Vastoinkäymiset koettelevat Hangon edustalla karilla makaavan rahtialuksen pelastustöitä.

Hangon edustalla karilla oleva rahtilaiva pysyy sitkeästi paikallaan.

Alusta on yritetty irrottaa hinaajien avulla pitkin päivää, mutta vastoinkäymiset koettelevat pelastustyötä.

Suomen Ympäristökeskuksen kehitysinsinööri Erkki Mykkänen sanoo, että aluksen auttamisessa on palattu lähtöruutuun, sillä aluksen lasti saatetaan sittenkin joutua purkamaan ennen hinausta.

- Alusta on nyt yritetty vetää kahdella hinaajalla ja hinaajista on otettu täydet tehot ulos. Toisen hinaajan köysi kuitenkin katkesi. Ja kun hinaajat keikkuvat aallokossa, niin vetovoima ei pysy vakiona, Mykkänen toteaa.

Laivan lastina on 560 henkilöautoa.

Aluksen lasti oli alun perin määrä purkaa

Alunperin tarkoituksena oli ensin tyhjentää alus rahdista ja vasta sitten ryhtyä irrotukseen.

Keliolosuhteet kuitenkin haittaavat myös rahtilaivan tyhjentämistä, kertoo pelastuspäällikkö Pekka Arasola pelastusyhtiö Alfons Håkansilta.

- Me yritimme purkaa lastia proomulla, mutta se epäonnistui kovan tuulen takia. Jäätä on liikkeellä, emmekä saaneet proomua pysymään paikallaan. Samalla tuuli toi meriveden korkeutta lisää, mikä tarkoittaa, että me voimme lähteä yrittämään irrotusta ilman lastin purkua, kertoo Arasola.

Rahtialuksen irrotus karilta on Arasolan mukaan kuitenkin hidas ja varoivaisuutta vaativa operaatio eikä se toteudu hetkessä.

Sukeltaja kävi eilen katsomassa City of Sunderland -aluksen pohjaa. Kaikkia vaurioita ei kuitenkaan pystytty tutkimaan, koska laiva makaa osittain karia vasten. Laiva on tunkeutunut kahden kiven väliin ja sen keula on päin saarta. Suomen ympäristökeskuksen öljyntorjunta-alus Halli on paikalla varmistamassa, että karille ajaneesta laivasta ei pääse öljyä mereen.

Tankkeja rikki

City of Sunderland on sata metriä pitkä ja sen syväys on viisi metriä. Ympäristökeskuksen mukaan karilleajossa rikkoutui ainakin yksi polttoainetankki, mutta siinä ei ollut polttoainetta onnettomuuden sattuessa. Laivan ainoassa potkurissa on neljä lapaa, joista kolme vaurioitui.

Alus makaa erittäin tiukasti kivellä, sillä merivesi on laskenut alueella. Lisäksi yksi harmaavesitankki (eli jätevesitankki, jossa ei ole käymäläjätevettä) on rikki, laivan pituussuunnassa kulkevaan putkitunneliin tulee vettä sekä lastikannelle tihkuu tankissa olevasta luukusta hiukan vettä.

City of Sunderland oli tulossa Hankoon, kun se ajoi karille matalikolla kahden ja puolen kilometrin päässä Hangosta. Laivan kallistuma on neljä astetta. Onnettomuuslaivan luona on pelastusyhtiön kaksi hinaajaa Neptun ja Ajax.

Haverin syitä selvittävät merenkulkuviranomaiset sekä oikeusministeriön alainen onnettomuustutkintalautakunta. Laivalla oli turman sattuessa suomalainen luotsi. Sää oli huono.

(MTV3-STT)

Suomen lähivesillä on viime aikoina ajanut karille useita kauppa-aluksia.

(Huomenta Suomi 03.01.2001)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.