Bussiliikenne palautui nopeasti normaaliksi

Lakon vaikutukset kaupoille ja jätekuljetuksiin ovat jääneet pelättyä vähäisemmiksi. Eilen hyväksytty työehtosopimus takaa nyt alalle rauhan ainakin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi.

Bussiliikenne on palannut nopeasti normaaliksi autoliikenteen eilen päättyneen lakon jälkeen.

Esimerkiksi Porissa, Kuopiossa, Mikkelissä, Jyväskylässä ja Oulussa paikallisliikenne on kulkenut normaalisti aamuviidestä alkaen.

Suurimmista yhtiöistä sekä Pohjolan Liikenteen että Koiviston Auton kaikki autot ovat kulkeneet aamusta asti tavalliseen tapaan, vakuuttavat Pohjolan Liikenteen liikennepäällikkö Matti Kirjavainen ja Koiviston Auton liikennejohtaja Kari Hietaniemi.

Pääkaupunkiseudulla liikennöivästä Concordiasta kerrotaan, että sen autoista kulki aamulla runsaat 90 prosenttia. Muutama vuoro jäi vielä väliin iltapäivän ja alkuillan aikana.

Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunnan YTV:n tiedottaja Tuija Ruoho sanoo myös, että vain muutamia vuoroja on jäänyt ajamatta.

Jätekuljetuksissa normaalitahtiin viikossa

Myös jätekuljetukset pääkaupunkiseudulla alkoivat aamulla, mutta lakon aikana kertyneiden jätteiden kerääminen aloitetaan suurimmista kiinteistöistä.

Omakotitalot ja muut pienemmät kiinteistöt voivat siis joutua odottamaan. Normaalitahtiin päästäneen viikon kuluessa, arvioi YTV:n jätehuolto.

- Toivomme asukkailta nyt malttia, koska jäteyritykset joutuvat keräämään normaalia suurempia määriä, eivätkä pysty välttämättä noudattamaan tavallista ajoreittiä ja tyhjennysrytmiä, sanoo YTV:n tiedottaja Kati Mäki-Latikka.

Lakon vaikutukset kauppaan ja jätekuljetuksiin jäivät pelättyä vähäisemmiksi. Kauppojen tavarankuljetuksille lakko aiheutti vain pieniä viiveitä. Myöskään jätehuoltoa lakko ei haitannut niin paljon kuin pelättiin.

Kiista osa-aikatyöstä saatiin ratkaistua

Kiistan osapuolet hyväksyivät eilen valtakunnansovittelija Juhani Saloniuksen sovintoesityksen, jonka myötä alalle saatiin uusi työehtosopimus.

Kaksivuotisella työehtosopimuksella saatiin ratkaistua alan murheenkryyni, eli kiista osa-aikaisten kuljettajien käytöstä. Jatkossa kullakin varikolla saa olla kaksi osa-aikakuljettajaa. Määrästä voidaan kuitenkin joustaa, jos erityiset syyt niin vaativat.

- Perusta on aina se, että työt tehdään kokoaikatyönä. Jos kokoaikainen työ ei jossain tilanteessa olisi mahdollista, niin vasta silloin voi tulla kysymykseen osa-aikainen työ, sanoo puheenjohtaja Timo Räty Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitosta AKT:sta.

Rädyn mukaan AKT:n linja palkankorotusten osalta on ollut pyrkiä samalle ansiokehityksen tasolle kuin muillakin aloilla. Hänen mukaansa eilen solmittu sopimus toteuttaa tätä linjaa.

Toimitusjohtaja Hannu Parvela Auto-alan työnantajaliitosta puolestaan toteaa korostusten olevan tuporatkaisuun verrattuna "erittäin korkeat". Korotusten arvioitu kustannusvaikutus on 6 ja puoli prosenttia.

Vaikeaselkoiseksi moitittu ratkaisu takaa työrauhan ainakin kaksivuotisen sopimuskauden ajan. Jos kiistoja vielä syntyy, ne ratkotaan erikseen perustettavassa lautakunnassa.

(MTV3-STT)

(9.3.2006)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.