Casino Express lähti neitsytmatkalle

Merenkurkun matkustajalauttaliikenne vilkastui tänään, kun liikennöinti aloitettiin uudelleen kuukausien hiljaiselon jälkeen.

Casino Express

Matkustajalauttaliikenne pääsi alkamaan uudelleen Merenkurkussa tänään, kun Casino Express lähti neitsytmatkalleen Vaasasta Uumajaan. Uuden linjan aukeamista on odotettu pitkään ja hartaasti. Mukana neitsytmatkalla oli noin 300 matkustajaa.

Casino Express irrottautui Vaskiluodon satamasta hieman jälkeen yhdeksän aamulla. Alus on entinen m/s Fennia, jota on kunnostettu ja ehostettu koko kevät Vaskiluodossa. Alukseen mahtuu noin 700 matkustajaa, joten laiva ei ollut lähimainkaan täynnä. Tavallisten matkustajien lisäksi neitsytmatkalla oli suuri joukko toimittajia ja muita kutsuvieraita.

Verovapaan myynnin loputtua uudelta alukselta on turha hakea enää suuria makeis- ja alkoholimyymälöitä. Makeisia ja muita tuliaisia myydään nyt pienissä myyntipisteissä. Myös perinteinen voileipäpöytä on historiaa. Uuden aluksen ruokalasta löytyy katkarapupöytä, minkä lisäksi tarjolla on pizzaa sekä nakkeja ja muusia. Neljä tuntia kestävän merimatkan Uumajaan voi kuluttaa pelaamalla erilaisia raha- ja viihdepelejä laivan kasinossa. Ne, joita pelaaminen ei kiinnosta, voivat istua katselemassa merimaisemia laivan lepotuoleissa.

Pelejä ja pizzaa

Työmatkalle Ruotsiin menossa ollut teuvalainen yrittäjä Tapio Harjula kulutti aikaansa alkumatkasta pelaamalla laivan kasinossa. Omien sanojensa mukaan hän ei ole mikään pelimies, mutta ei keksinyt laivalla muutakaan tekemistä. Saamaansa ensivaikutelmaa uudesta laivasta Harjula luonnehti melko latteaksi.

-Liput olivat kalliita ja ruokalistaltakin löytyi vain pizzaa, kommentoi teuvalaisyrittäjä. Laivan kahvilassa syömässä ollut pariskunta, Juhani ja Raija Heikkilä olivat sen sijaan tyytyväisiä. Pariskunta on asunut pitkään Tukholmassa ja he olivat palaamassa tänään sukulaisten luota Vammalasta takaisin kotiin. Matkalla poiketaan noutamassa koira Uumajan lähistöltä.

-Paluumatka lyheni huomattavasti uuden laivan myötä, kiitteli Juhani Heikkilä. Pariskunta kuuli sattumalta sukulaisiltaan, että Vaasan ja Uumajan väliä ryhtyy ajamaan uusi laiva. Ruotsin puolella asiasta ei tiedetty mitään, he ihmettelivät. Suomeen tultiin ajamalla ensin pohjoiseen ja tulemalla rajan yli Haaparannan kautta. Ilman uutta laivaa paluumatka olisi jouduttu tekemään samaa reittiä.

Uutta varustajaa kiiteltiin


Uuden RG Line -varustamon perustaja ja hallituksen puheenjohtaja Rabbe Grönblom sai matkan alkajaisiksi vuolaita kiitoksia niin Vaasan kaupungin johdolta kuin alueen elinkeinoelämän edustajilta. Mm. Vaasan kaupunginjohtaja Seppo Sanaksenaho korosti puheenvuorossaan liikenteen tärkeyttä ja kiitteli Grönblomia tämän rohkeudesta. Merenkurkun laivareitillä on ollut kivinen polku, muistutti Sanaksenaho.

Vaasan ja Uumajan välinen matkustajalauttaliikenne keskeytyi vuodenvaihteessa Siljan tytäryhtiön Vaasanlaivojen lopetettua liikenteen kannattamattomana. Reitille aiemmin myönnetystä tukipaketista on jäljellä vielä reilu 11 miljoonaa markkaa, joilla tuetaan RG Linen liikennettä tänä vuonna. Tuki tulee Suomen ja Ruotsin valtioilta sekä alueellisilta tahoilta.

Vähintään 150 000 matkustajaa

Rabbe Grönblom uskoo kuljettavansa vuosittain Merenkurkun yli vähintään 150 000 matkustajaa. Linjan saaminen kannattavaksi ei hänen mukaansa tule olemaan helppoa, mutta mies on tottunut onnistumaan liiketoimissaan.

-Kesällä laiva kulkee Vaasan ja Uumajan väliä kuin ratikka täynnä väkeä. Syksyllä sen sijaan laivalla saattaa olla kerrallaan vain 150 matkustajaa, arvelee Grönblom. Myöskään kilpailevan aluksen tuleminen Merenkurkun liikenteeseen ei Grönblomia pelota. Saa nähdä, kumpi tekee oikeat laskelmat, hän kuittaa.

Rahtia Merenkurkussa ajava Botnia Link on vuokrannut itselleen suuremman aluksen, johon mahtuu rahdin lisäksi 119 matkustajaa. Uuden aluksen on määrä aloittaa liikenne ensi viikolla. Alus ajaa Vaasasta Uumajaan ja Härnösandiin.

Grönblom odottaa Suomen siirtyvän nettopalkkausjärjestelmään matkustaja-aluksilla ensi vuonna. Varustamo on tehnyt budjettinsa tämän mukaan. Ruotsi on jo päättänyt nettopalkkaukseen siirtymisestä, mutta Suomi empii edelleen. Grönblom sanoo toivovansa, ettei Casino Expressiä tarvitse liputtaa Ruotsin lipun alle.
(STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.