Cava vai samppanja? Näin testaat kumpi sopii sinulle

Kuohuviini maistuu suomalaisille jo ympäri vuoden, mutta varsinainen piikki osuu uudenvuoden kulmille. Alkon mukaan kuohujuoman myynti nimittäin seitsenkertaistuu uuttavuotta edeltävällä viikolla.

Jo vuosikausia suomalaisten suosikkiviini on tullut Espanjasta.

– Espanjalainen cava on ollut suosituinta jo pitkään. Lisäksi italialaisia ja ranskalaisia viinejä ostetaan paljon, sanoo Helsingin Arkadian Alkon myymäläpäällikkö Timo Susi.

Alkon tuoteviestintäpäällikkö Taina Vilkuna arvioi, että cavassa suomalaisia viehättää valikoima.

– Cavapullon hinta on usein melko edullinen ja tarjolla on monia makeusasteita. Suomalaisille on tärkeää, että esimerkiksi onnittelumalja maistuu kaikille, jolloin suositaan ennemmin puolikuivaa kuin aivan rutikuivaa viiniä, Vilkuna arvioi.

Prosecco vasta tulossa

Kuohuviinitrendeissä muutoksia tapahtuu hiljalleen. Cava on saanut kilpailijan erityisesti kalliina pidetystä samppanjasta, mutta kysyntää on myös Euroopan ulkopuolelta tuleville viineille.

– Uuden maailman kuohuviinit Australiasta ja Chilestä ovat kasvattaneet suosiotaan, Susi vahvistaa.

Myös erilaiset aromatisoidut, esimerkiksi mansikalla maustetut kuohujuomat ovat kasvattaneet suosiotaan.

– Ne osuvat hyvin suomalaisten makuhermoihin, Vilkuna sanoo.

Sen sijaan luomutuotteet eivät ole niin suosittuja kuin puna- tai valkoviineissä. Myöskään maailmalla trendikäs italialainen prosecco ei ole vielä noussut suomalaisten suosioon.

Vaaleanpunainen rose-kuohuviini on väriltään niin romanttinen, että se sopii suomalaisten mielestä vain erikoistilaisuuksiin.

Cava vai samppanja

Sitkeän urbaanilegendan mukaan hyvä cava on parhaimmillaan parempaa kuin edullinen samppanja. Samppanjan ystäväksi tunnustautuva Taina Vilkuna sanoo, että kyse on puhtaasti makuasiasta.

– Se on kiinni omista mieltymyksistä. Toisille cavan greippinen mineraalisuus ja hapokkuus ovat erittäin miellyttäviä piirteitä. Samppanja on taas hyvin erilainen juoma luonteeltaan.

Vilkuna kuitenkin myöntää, että myös samppanjan loistelias brändi saattaa maun lisäksi vedota kuluttajiin.

– Oman makunsa oppii tunnistamaan, kun pyytää vaikka ystävää kaatamaan cavaa ja samppanjaa eri laseihin ja maistelee juomia sokkona. Silloin brändimielikuvat eivät pääse vaikuttamaan.

Muualla Maikkarin verkossa:

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.