Digivallankumous mullisti pelaamisen

Suomen pelialan kokonaismyynti ylitti viime vuonna 186 miljoonaa euroa. Digipelien osuus on myynnistä noin 60 prosenttia ja kasvaa koko ajan.

Suomen peliohjelmisto- ja multimediayhdistys Figman mukaan Suomen ja Pohjoismaiden pelimyynti on ennätyskasvussa. 

Nordic Game Sales 2013

Raportin digipelien myyntiarvio on laskettu pohjoismaisista tapahtumatiedoista, joihin sisältyy 804 826 uniikkia maksavaa digipelaajaa.

Näiden pelaajien toimesta ostotapahtumia tehtiin peräti 1 957 231 kappaletta.

Näitä tietoja on täydennetty muista lähteistä, kuten pelikehittäjien ja julkaisijoiden myyntitiedoista.

Lähde: Figma

Fyysisten pelien myynti väheni vuonna 2013 jopa 31 prosenttia verrattuna vuoteen 2011, mutta digipelien huima kasvu kuittasi niiden alamäen. 

Digipelien markkinaosuus on kokonaismyynnistä noin 60 prosenttia. 

Figman tiedot perustuvat Nordic Game Sales 2013 -raporttiin. Raportti sisältyy ensimmäistä kertaa arvio digipelien myyntimääristä.

Figman mukaan digipelien vallankumous on vaikuttanut tapaan, jolla pelaajat pelaavat videopelejä.  

– Vaikutus näkyy muun muassa siinä, että monissa ilmaisissa mobiilipeleissä ostetaan lisäsisältöä siellä pelissä itsessään. Muutenkin pelit hyödyntävät yhä enemmän nettiä: moninpelejä pelataan enemmän kuin aikaisemmin. Kun peli on hankittu digilatauksena, netti tulee kylkiäisenä puoliväkisin, Figman tiedottaja Jiri Koivuniemi kertoo.

Uusi ilmiö on myös se, että videopelejä pelataan useammilla pelilaitteilla yhtä aikaa.

– Monissa peleissä on niin, että pelaat konsoli- tai PC-peliä verkossa ja sitten tablettiruudulta tai älypuhelimelta seuraat pelin tiettyjä ominaisuuksia. Sulla on vaikka peliin liittyvä kartta tabletissa eli käytetään kahta laitetta yhtä aikaa pelaamiseen, Koivuniemi selittää.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.