Duunarius nousukiidossa

Kuva: futureimagebank.com

Duunariutta eli ammatillisia perustöitä markkinoidaan nuorille trendikkäisiin muotiliikkeisiin avattujen valokuvanäyttelyjen avulla.

Valokuvat ovat nuorten tehdastyöntekijöiden omia otoksia, kannanottoja ja kertomuksia tavallisen työelämän iloista ja suruista. Kemianliiton kampanjan tarkoitus on kertoa, että ilman akateemista koulutustakin voi nauttia työstä.

Duunariuden arvostus nousee, mutta ei tarpeeksi nopeasti.

Suomalainen nuori haaveilee usein muusta kuin tavallisesta tehdastyöstä.

Kemianliiton kampanja yrittää avata ikkunoita tehtaisiin, jotka äkkiseltään saattavat vaikuttaa ankeilta työpaikoilta. Työntekijöiden omat kuvat ovat avainasemassa.

Alfa-Bag Oy:n ompelija Katja Pulkkinen ei näe työtään yksitoikkoisena.

- Uskon, että kuvat ovat aika positiivisia juuri sen takia, kun niissä on niitä ihmisiä, jotka nauttivat työstänsä.Yksitoikkoistakin on välillä, mutta onhan meillä radio ja työkavereita, kyllä ne päivät kuluu.

Puhutaan siitäkin, että perusduuneissa tienaa niin huonosti, että lisärahaa on haettava yhteiskunnan luukulta.

- Tiedän korkeasti koulutettuja ihmisiä, jotka tienaavat huonommin. Eivät ne palkat ole niin huonoja kuin annetaan ymmärtää.

Pian käynnistyvä yhteishaku panee nuoret miettimään tulevaisuuttaan tarkasti. Työvoimapula kolkuttelee jo ovia, mutta se ei yksin nosta tehdastyön arvostusta. Säkkitehtaalla elämänsä viihtynyt ompelija Sirkka Haapalainen harmittelee työn huonoa imagoa.

- Kyllähän se tietysti vähän pahalle tuntuu, jos ei ole jatkajaa tähänkään työhön. Mitenkä tämänkin tehtaan sitten käy, mekin olemme aika iäkkäitä jo täällä kuitenkin.

Kampanjointi saattaa nostaa perusduunien arvostusta. Jos arvostus muuttuu teoiksi, ongelmaa ei ole.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.