Eduskunta vaatii hallitusta venyttämään liikenneraharaameja

Eduskunnan palautekeskustelussa hallituksen kehyspäätös sai liikenteen osalta osakseen runsasta kritiikkiä.

Eduskunta vaatii hallitusta saattamaan kuntoon liikenteen rahoituksen. Tänään palautekeskustelussa ollut hallituksen kehyspäätös sai liikenteen kehysten osalta osakseen melkoista ryöpytystä niin hallitusryhmiltä kuin oppositioltakin.

Kehysmietinnön esitellyt valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja Olavi Ala-Nissilä (kesk.) piti liikenneministeriön menokehystä alimitoitettuna jo vaalikauden alusta alkaen. Ala-Nissilä ja suurten hallitusryhmien ryhmäpuhujat Markku Rossi (kesk.) ja Matti Saarinen (sd.) arvostelivat erityisesti tapaa sisällyttää elinkaarimallilla toteutettavissa tiehankkeissa liikenneministeriön kehyksiin myös vasta vuosien päästä realisoituvat ylläpito- ja hoitokulut.

- Mikäli esimerkiksi E18 Lohja-Muurla-hanke rahoitettaisiin ns. perinteisenä mallina, liikenne- ja viestintäministeriön nykyisestä menokehyksestä voitaisiin ja voidaan suunnata 365 miljoonaa euroa muihin hankkeisiin, Ala-Nissilä huomautti.

Valtiovarainvaliokunta liitti kehysmietintöönsä lausuman, jossa se edellyttää hallituksen muuttavan välittömästi kehysmenettelyä siten, että se mahdollistaa elinkaarimallin ja muiden uusien rahoitusmallien tasapuolisen käytön.

"Mumbo-jumbo tulee"

Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki huomautti, ettei sodanjälkeisestä historiasta löydy ainuttakaan eduskuntaa, joka olisi pitänyt liikenteen rahoitusta riittävänä. Se johtuu valtiovarainministerin mielestä siitä, että "me kaikki olemme jostain kotoisin".

Kalliomäki katsoi liikenneinfran olevan hallitukselle painopistealue, jonka kipukohtiin on pyritty myös ohjaamaan lisärahoitusta. Hän korosti kuitenkin, että hallitukselle on välttämätöntä arvioida koko ajan kehysten kestävyyttä.

Edustajien hämmennykseksi rahaministeri terästi sanomaansa englantilaisen menneen maailman kirjailijasuuruuden Rudyard Kiplingin sanoin. Kalliomäen mukaan Kipling kehotti eräässä runossaan etenemään yhteiskunnallisen kehityksen tiellä varovasti, muuten "Mumbo-jumbo tulee ja teidät tuhoaa".

- En kerro mikä runo on kyseessä, ottakaa selvää, hän totesi.

Kiplingin Kongo-runossa esiintyvä "Mumbo-jumbo", Kongon jumala, väijyy Kalliomäen mukaan valtiontalouden puolella hallitsemattomassa menokehityksessä.

Liian jäykät kehykset

Hallitusryhmien harjoittaman itsekritiikin vuoksi oppositioryhmille jäi liikennerahojen osalta säestäjän rooli. Kokoomuksen Tuija Nurmi ja muutamat muutkin huomauttivat väyläverkon rapistumisesta viimeaikaisine ratakiskojen katkeiluineen.

Vihreiden Anni Sinnemäki valitteli, ettei hallitus voi millään reagoida eduskunnan sille esittämään kritiikkiin, koska sen on liian jäykällä ja osin epärealistisiin oletuksiin perustuvalla kehyspolitiikallaan tehnyt reagoinnin mahdottomaksi.

- Jos se reagoi, se rikkoo oman talouspolitiikkansa uskottavuuden, Sinnemäki sanoi.

Perussuomalaisten Raimo Vistbacka esitti, että osa polttoaineverosta ohjattaisiin tiestön parantamiseen. Vistbackan mukaan liikennemäärät ovat kasvaneet viimeisen kymmenen vuoden aikana noin 30 prosenttia, mutta tiestön rahoitus on vähentynyt ostovoimalla mitattuna kolmanneksen.

(MTV3-STT)

(Seitsemän uutiset 26.04.2005)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.