Enestam allekirjoitti helikopterikaupan

Puolustusministeri Jan-Erik Enestam on allekirjoittanut kahdenkymmenen NH20-kuljetushelikopterin hankinnan ja siihen liittyvät sopimukset eurooppalaisen NHIndustriesin johtajan Philippe Stuckelbergin kanssa. Noin 2,3 miljardin markan arvoisen sopimuksen sinetöinnistä Enestam sai pienoismallin koneesta. Ensimmäinen oikea kone on luvassa 2004.

Koska suomalainen puolustustarvikekonserni Patria Industries vastaa myös Norjaan ja Ruotsiin tulevien koneiden kokoonpanosta, suorien vastakauppojen osuus nousee poikkeuksellisen suureksi eli arviolta yli 50 prosenttiin. Aiemmin se on ollut noin 15 prosenttia. NHIndustries on sitoutunut täysimääräisiin vastaostoihin.

Suomalaisten tavoitteena on, että mahdollisimman suuri osa lopustakin voidaan keskittää puolustustarvikkeita ja alan teknologiaa tarjoaville yrityksille.

Enestam ei ottanut allekirjoitustilaisuuden jälkeen kantaa taisteluhelikoptereihin ja niiden mahdolliseen tilaamisen samalta valmistajalta.

-Nyt on tehty tämä kauppa. Myöhemmin harkitaan, tarvitaanko taisteluhelikoptereita ollenkaan. Jos tarvitaan, siitä järjestetään oma tarjouskierros, hän sanoi.

Enestamin jälkeen Patrian toimitusjohtaja Jorma Wiitakorpi allekirjoitti helikoptereiden ja moottoreiden kokoonpanoon liittyvät sopimukset. Ne mahdollistavat sen, että Patria voi lisätä työvoimaansa jo "lähitulevaisuudessa" noin 50 hengellä, vaikka toimitukset ajoittuvat vuosille 2004-2009.

Helikopterit kootaan Jämsässä ja moottorit Nokialla. Kokoonpanojen työllistävä vaikutus on noin 650 henkilötyövuotta: jos helikopterit ja moottorit koottaisiin vuodessa, se hoituisi 650 työntekijän voimin.

Patria odottaa lisätilauksia

Patria Industries neuvottelee lisäksi noin 350 henkilötyövuoden sopimuksista, mutta sen paremmin Wiitakorpi kuin Stuckelbergerkään eivät suostuneet sanomaan jatkosta vielä sen enempää. Patria neuvottelee edelleen mm. helikoptereiden perärunkojen, peräramppien ja ovien valmistuksesta.

Suomi, Ruotsi ja Norja ovat tilanneet yhteensä 52 helikopteria. Lisäksi Norja ja Ruotsi ovat varanneet mahdollisuuden 17 koneen lisähankintaan. Samoja koneita on tilattu myös mm. Saksaan ja Ranskaan.

Koulutusratkaisuissa aikaa on riittävästi

Seuraava suuri kysymys pohjoismaisessa helikopterihankinnassa on koulutuksen järjestäminen. Enestam kertoi, että alustavan suunnitelman mukaan kukin vastaa lentäjien peruskoulutuksesta ja jatkokoulutus menisi Ruotsiin. Mitään ei ole vielä paperilla, mutta Enestamin mukaan tämä ei ole ongelma, koska kerrankin aikaa on riittävästi.

Maavoimapäällikkö Ilkka Kylä-Harakan mukaan myös koulutuksessa haetaan kustannustehokkainta vaihtoehtoa. Koneelle ei ole vielä lentosimulaattoria, mutta asia on selvitettävä ja tarjouspyyntö tehdään sen jälkeen. Kylä-Harakan arvion mukaan siihen päästäneen ensi vuoden alkupuolella.

NHIndustries omistaja on eurooppalainen puolustustarvikerypäs EADS. Siitä tuli tällä viikolla Patrian omistaja vajaan 27 prosentin osuudella, kun kilpailuviranomaiset hyväksyivät järjestelyn. Alkuvuodesta julkistettuun sopimukseen kuuluu myös teollista yhteistyötä. Patrian toinen omistaja on valtio.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.