Erityisopetuksen tarve on lisääntynyt peruskouluissa

Oppimishäiriöiden seulonnassa on suuria eroja kunnittain.

Erityisopetusta saavien koululaisten määrä kasvaa Suomessa vuosittain. Viimeisten lukujen mukaan erityisoppilaita on jo seitsemän prosenttia kaikista peruskoululaisista.

Oppimisvaikeuksia aiheuttavat eniten lukihäiriö ja viime vuosina merkittävästi lisääntynyt dysfasia eli kielen kehityksen häiriö. Ongelmat ovat monissa tapauksissa vaikeutuneet entisestään.

- Puheterapeutille tulevien lasten vaikeudet ovat paljon suuremmat nyt kuin esimerkiksi 10-15 vuotta sitten, arvioi lastenlääkäri Leena Isotalo Vantaan terveyskeskuksesta.

Syitä häiriöiden lisääntymiseen ei vielä tiedetä. Erityisoppilaiden määrään vaikuttavat myös diagnostiikan parantuminen ja lisääntynyt tieto.

Oppimishäiriöihin tulisi voida puuttua jo ennen koulun alkua. Lasten valmiuksien arvioinnissa ja tuen määrässä on kuitenkin kunnittain suuria eroja. Opetushallituksen ja Stakesin seminaarissa asiantuntijat päätyivät siihen, että käytännöistä tarvitaan kansallinen suositus.

- Tässä on suurta eriarvoisuutta sekä puheterapeuttien että erityislastentarhanopettajien palveluiden saannissa. Ehdottomasti tarvittaisiin lisää osaamista ja henkilökuntaa, sanoo lapsiasiavaltuutettu Maria Kaisa Aula.

Lapsiasiavaltuutettu korostaakin, että neuvoloiden riittävistä voimavaroista on huolehdittava. Huomiota on kiinnitettävä häiriöiden havaitsemisen jälkeen myös niiden asianmukaiseen hoitoon.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.