EY-oikeus: Autoveroa muutettava

EY-tuomioistuin on tänään antanut päätöksen, jonka mukaan EU-maasta tuotua käytettyä autoa ei saa verottaa ankarammin kuin vastaavaa Suomesta ostettua autoa. Valtiovarainministeri Sauli Niinistö arvioi, että päätös pudottaa ulkomailta tuotujen käytettyjen autojen hintaa noin 10 prosenttia.

Suomen tulli on ilmoittanut keskeyttävänsä tuontiautojen verotuksen, jotta se ehtii perehtyä EY-tuomioistuimen ratkaisuun. Valtiovarainministeriö on puolestaan varautunut antamaan syksyn aikana eduskunnalle esityksen tarvittavista lakimuutoksista.

Tuomio koski helsinkiläisen Antti Siilinin Suomeen tuomaa käytettyä Mercedes Benz -henkilöautoa, josta tulli peri veroa lähes 9 500 euroa. Siilin valitti asiasta, ja korkein hallinto-oikeus pyysi EY-tuomioistuimelta ennakkoratkaisua.

Julkisasiamies Cristine Stix-Hackl piti Suomen autoverotusta syrjivänä antaessaan ratkaisuehdotuksen viime vuonna. Hänen mukaansa tuontiautosta ei voi kantaa suurempaa veroa kuin vastaavasta käytetystä autosta kotimaan markkinoilla. Julkisasiamiehen kanta ei sido oikeutta, mutta usein tuomioistuimen päätös noudattaa sitä.

"Uusien autojen verotus ennallaan"

Valtiovarainministeri Sauli Niinistön mukaan EY-tuuomioistuimen päätös ei aiheuta muutoksia uusien autojen verotukseen. Hän muistutti torstaina pitämässään tiedotustilaisuudessa, että koko asia ei koskenut mitenkään uusia autoja.

Liioin päätös ei Niinistön mukaan aiheuta tarvetta muuttaa budjettiesitystä. Hän kertoi hallituksen jo varautuneen päätökseen valmistellessaan talousarvioesitystä.

Tuhannet autot odottavat päätöstä autoverovalituksesta

Koko maassa odottaa tällä hetkellä kaikkiaan noin 3 500 autoverovalitusta EY-tuomioistuimen ratkaisusta tehtäviä tulkintoja. Osa valituksista on jo lähetetty hallinto-oikeuteen ja osa on edelleen tullipiireissä.

Kahden viime vuoden aikana ovat liki kaikki käytetyn auton Suomeen muuna kuin muuttotavarana tuoneet tehneet valituksen verotuksesta.

Aikaisemmin käytettyjä henkilöautoja tuotiin Suomeen lähes ainoastaan muuttotavarana. Ajoneuvohallintokeskuksen mukaan kahden viime vuoden aikana muuten kuin muuttotavarana maahan tuotujen käytettyjen henkilöautojen määrä on lisääntynyt selvästi.

Viime vuonna muuttotavarana Suomeen tuotuja henkilöautoja rekisteröitiin 3 940. Muuten kuin muuttotavarana tuotuja autoja rekisteröitiin 1 925.

Autoveroriidan historia:

- Maaliskuu 1998: helsinkiläinen Antti Siilin osti Saksasta Mercedes Benz 190 2.0 diesel -merkkisen henkilöauton vuosimallia 1986. Hinta oli 3758 euroa (7350 Saksan markkaa). Liikkeestä ostetulla autolla oli ajettu 180 000 kilometriä.

- Huhtikuu 1998: Siilin toi auton Suomeen. Helsingin piiritullikamari peri siitä autoveroa 7785 euroa ja
arvonlisäveroa 1713 euroa, yhteensä 9498 euroa. Tulli laski auton verotusarvoksi kattoluukku ja automaattivaihteisto mukaan lukien 22 176 euroa. Tästä vähennettiin kiinteä vähennys 774 euroa ja ikähyvitys 14 458 euroa. Siilin maksoi veron, mutta valitti päätöksestä Uudenmaan lääninoikeuteen.

- Kesäkuu 1999: lääninoikeus kumosi päätöksen ja palautti sen piiritullikamarille uuteen käsittelyyn. Oikeus arvioi, että peritty vero oli mahdollisesti liian suuri.

- Elokuu 1999: Tullihallitus valitti asiasta korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

- Maaliskuu 2000: Korkein hallinto-oikeus lykkäsi asian käsittelyä ja pyysi ennakkoratkaisua Euroopan yhteisöjen tuomioistuimelta.

- Helmikuu 2001: EU:n komission kanta annetaan jutun osapuolille. Komissio epäilee käytetyn tuontiauton verokohtelua yhteisölain vastaiseksi.

- Syyskuu 2001: EY:n tuomioistuimen suullinen käsittely.

- Lokakuu 2001: Julkisasiamies katsoo ratkaisuehdotuksessaan, että Suomen autoverolaki on syrjivä.
- Syyskuu 2002: EY:n tuomioistuin katsoo, että käytettyjä tuontiautoja ei saa verottaa enemmän kuin vastaavia autoja Suomen markkinoilla.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.