Festariliput ostetaan viime tipassa - Provinssi odottaa 60 000 kävijää

Festivaalijärjestäjät elävät jännittäviä aikoja. Tapahtumalippujen myynti nyt ratkaisee, kannattiko vuoden uurastus.

Seinäjoen Provinssirock teki lipunmyynnissä viime kesänä kaikkien aikojen ennätyksen, kun festivaalilla laskettiin 81 000 kävijää. Tämän vuoden lipunmyynti näyttää normaalimmalta. Tavoitteena on 60-65 000 kävijää viikonlopun aikana.

- Viimeisiä myyntilukuja en ole nähnyt, mutta tällä hetkellä näyttää siltä, että pääsemme tavoitteeseen. Ainakin lauantaille on jo myyty parikymmentätuhatta lippua, sanoo toiminnanjohtaja Harri Pihlajamäki Provinssirockista.

Kävijämääriin vaikuttavat eniten esiintyjät ja sää; aurinkoisessa säässä lippuja myydään viime hetkellä enemmän kuin sateisella.

- Ne, jotka ovat ostaneet lippunsa ennakkoon tulevat yleensä paikalle säästä huolimatta, Pihlajamäki sanoo.

Ainakin osalle viikonloppua on seinäjokelaisten onneksi luvattu kohtuullisen hyvää säätä.

Satatuhatta on suuri suomalaisyleisö

Festivaalien kokonaiskävijämääriä tilastoi Finland Festivals, mutta sen luvuista puuttuvat Provinssirockia lukuun ottamatta kaikki pop- ja rockfestivaalit.

Finland Festivalsin tilastoimille festivaaleille myytiin viime vuonna noin 710 000 lippua. Rockfestivaalien kävijämääriä ei tilastoi kukaan. Eräänlaisena epävirallisena ennätyksenä voidaan pitää kaikkien aikojen toista Ruisrockia vuonna 1971, jolloin Turkuun tungeksi satatuhatta festivaalikävijää.

Sen lisäksi suurimpia joukkokokoontumisia olivat Tilastokeskuksen mukaan vuoden 2005 Raumanmeren juhannus, jossa vieraili 99 000 ihmistä. Myös Järvenpään puistoblues on kerännyt jopa 130 000 kävijää vuosina 2007 ja 2008.

Millainen sää, sellainen tulos

Suuria yksittäisiä kävijämääriä mitataan festivaalien lisäksi myös stadionkonserteissa. Vuoden 2009 Madonnan konserttiin myytiin 85 000 lippua, mikä teki keikasta suurimman maksullisen konsertin Pohjoismaiden historiassa.

Juuri suuret yksittäiset konsertit pääkaupunkiseudulla ovat pahin kilpailija perinteiselle Pori Jazzille, joka ei niinkään kilpaile muiden festivaalien kanssa. Poriin tulee jazz-viikolla muitakin kuin lipun ostajia, sillä maksullisia konsertteja on 50 mutta ilmaiskonsertteja 100.

Toissakesänä Pori Jazzeilla laskettiin 162 000 käyntiä. Lipunmyynti on vakiintunut 50-75 000:n lipun tasolle. Tähän kävijämäärään ollaan Porissa tyytyväisiä.

- Mitään voimakkaita kasvutavoitteita meillä ei ole. Näillä kävijämäärillä palvelut pelaavat ja ihmiset viihtyvät, kertoo Pori Jazzin tiedottaja Mikko Peltola.

Tänä vuonna heinäkuiselle festivaalille on myyty parikymmentätuhatta lippua eli suunnilleen saman verran kuin viime vuonna tähän aikaan.

Myös Pori Jazzissa on huomattu, että ostajat liikkuvat kaupoilla vuosi vuodelta myöhempään.

- Se korostaa sääriskiä järjestäjälle, Peltola sanoo.

Lippujen myyntiin vaikuttavat eniten esiintyjät ja sää. Kun moni jättää festivaalilipun ostamisen viime tippaan, saattaa festivaalien menestyksen ratkaista lopulta juuri se tekijä, johon järjestäjät eivät voi lainkaan vaikuttaa; huono tai hyvä sää.

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.