Finnlinesin Lagerroos huolissaan uudesta laivapolttoaineesta

Toukokuussa Itämerellä voimaan tuleva Marpol-sopimus säätää laivapolttoaineen rikkipitoisuusrajaksi maksimissaan 1,5 prosenttia.

Finnlinesin toimitusjohtaja Antti Lagerroos arvioi uuden rikkipitoisuusmääräyksen nostavan laivojen polttoainelaskua yli 20 prosentilla. Hän pitää Logistiikka-lehden haastattelussa epäviisaana sitä, että Suomi kiirehti uudistuksen eturintamaan.

Vuoden 1997 Marpol-sopimus säätää laivapolttoaineen rikkipitoisuusrajaksi maksimissaan 1,5 prosenttia. Määräys astuu Itämerellä voimaan 19. toukokuuta tänä vuonna, mutta Pohjanmerellä samaa vaaditaan vasta vuoden kuluttua.

- On pelkkää kirjoituspöytäviisautta kuvitella voitavan ajaa samalla merimatkalla kahdella erilaisella polttoaineella, toteaa Lagerroos. - Varustamot joutuvat maksattamaan lisälaskun kokonaisuudessaan asiakkaillaan.

Ennakkotieto säädöksen toimeenpanoaikataulusta tuli vuosi sitten. Sen jälkeen Finnlinesille on selvinnyt, että uusi laivapolttoaine hankitaan Suomeen todennäköisesti Ruotsista ja Tanskasta.

- Kyseessä ovat rajallisen tuotannon takia myyjän markkinat.

Toimitusjohtaja Lagerroos arvelee Euroopan kuljetusten ohjautuvan suoraan Venäjän satamiin, koska uudet määräykset eivät koske Venäjää. Kehitystä tosin hidastaa Pietarin sataman kapasiteettipula.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.