Finnwatch: Onko joulusuklaasi tehty lapsityövoimalla?

Kansalaisjärjestö Finnwatch varoittaa, että joulun suklaaherkun raaka-aine voi olla tuotettu lapsityövoimalla Länsi-Afrikassa.

Länsi-Afrikan kaakaoviljelmillä työskentelee arviolta 2 miljoonaa lasta, joista osa on ihmiskaupan uhreja. Lisäksi työntekijät ovat alipalkattuja, tekevät pitkiä työpäiviä ja työturvallisuuskin on kyseenalainen. Noin 70 prosenttia maailman kaakaosta on peräisin Länsi-Afrikasta.

Kaakaotuotannon ongelmat ovat yleisesti tiedossa, mutta silti kauppojen valikoimista ei löydy tänäkään jouluna sertifioituja konvehteja, toteaa järjestö tiedotteessaan.

Yritystoiminnan globaaleja vaikutuksia tutkiva kansalaisjärjestö Finnwatch kysyi Suomen suurimmilta vähittäiskaupan ketjuilta, monessako konvehtirasiassa sosiaalinen vastuullisuus on varmistettu.

S-ryhmä

Finnwatch uutisoi aamulla, ett' S-ryhmän tuotevalikoimassa ei ole tarjolla sertifioituja suklaakonvehteja.

Finnwatch tiedotti kuitenkin myöhemmin päivällä S-ryhmän uudesta tiedotteesta.

- Sertifiointitietoja ei systemaattisesti tallenneta järjestelmäämme, ja siksi aikaisemmin Finnwatchille annetut tiedot ovat olleet puutteellisia. Olemme varmistaneet toimittajiltamme nyt tätä asiaa ja saaneet tiedon, että noin 8 prosenttia valikoimastamme on sertifioitua. Tämän lisäksi alueosuuskaupat tekevät omaa hankintaa, mutta näiden tuotteiden osalta meillä ei ole tietoa, S-ryhmän vastuullisuusasiantuntija Senja Forsman kertoi Finnwatchille.

Kesko

Keskon valikoimiin kuuluu seitsemän vastuullisuussertifioitua suklaakonvehtirasiaa Finnwatchin mukaan. Tämä vastaa alle kymmentä prosenttia kaikista konvehdeista.

Suurimmissa K-citymarketeissa ja K-supermarketeissa pakolliseen ketjuvalikoimaan kuuluu vain viisi vastuullisuusmerkittyä suklaakonvehtirasiaa. Pienempien K-citymarkettien, K-supermarkettien, K-markettien ja K-extrojen ketjuvalikoimiin ei kuulu lainkaan sertifioituja konvehteja.

Keskon kauppiaat saavat itse päättää 20 prosenttia kauppojen valikoimista.

Suomen Lähikauppa

Suomen Lähikauppa Oy:n tuotevalikoimissa on tänä vuonna kolme sertifioitua konvehtia yhteensä 20 konvehdista, tutki Finnwatch. Lähikaupan ketjuohjatut valikoimat riippuvat myymälän koosta, joten kauppojen hyllyillä on yhdestä kolmeen sertifioitua konvehtirasiaa.

Lidl

Ripauksen enemmän vastuullisia vaihtoehtoja tarjoaa Lidl. Lidlin myymistä suklaakonvehdeista 30 prosentilla on vastuullisuussertifiointi Finnwatchin mukaan

Stockmann

Finnwatch ei saanut tietoa Stockmannin sertifioitujen joulukonvehtien määrästä. Yrityksen mukaan konvehdeista löytyy muutamia Reilu kauppa- ja Rainforest alliance -sertifioituja tuotteita, mutta Stockmann ei tilastoi suklaatuotteiden vastuullisuussertifiointeja.

Fazer

Fazer on kertonut pyrkivänsä siirtymään jäljitettävän ja vastuullisuuden kriteerit täyttävän kaakaon käyttöön kaikissa tuotteissaan vuoteen 2017 mennessä. Yritys ei kuitenkaan ole vielä sertifioinut yhtään yksittäistä tuotettaan. Finnwatch on useasti arvostellut Fazeria liian hitaista toimenpiteistä.

Uutista on muokattu kello 14.54. koska S-ryhmä oli lähettänyt Finnwatchille lisätietoja.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.