Hallitus yrittää lisätä kilpailua ruokakaupassa

Määräävän markkina-aseman määrittelylle päivittäistavarakaupassa tulee selvä kriteeri.

Kilpailulakiin lisätään säännös, jonka mukaan toimija on määräävässä asemassa, jos sen markkinaosuus Suomessa ylittää 30 prosenttia. Nyt rajan yli menevät K- ja S-ryhmät.

Tavoitteena on valvoa tarkemmin, etteivät kaupan suurliikkeet käytä vääriin määräävää markkina-asemaansa.

Hallitus linjasi iltakoulussaan keinoja, joilla kilpailua pyritään lisäämään laajemminkin, muun muassa rakentamisessa ja jätehuollossa.

Määräävän markkina-aseman väärinkäyttö on jo nyt kielletty laissa. Uutta on se, että määräävälle asemalle päivittäistavarakaupassa asetetaan nyt selvä kriteeri. Näin väärinkäytöksiin pääsee helpommin puuttumaan.

Määräävän aseman väärinkäyttöä voivat olla esimerkiksi kohtuuttomien osto- tai myyntihintojen määrääminen sekä sopimukset yksinmyynnistä tai -ostoista.

(MTV3 - STT)

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.