Hätäkeskuspäivystäjä: Olkaa kiltisti, niin potilas saa apua

Apulaisoikeusasiamies arvostelee Helsingin hätäkeskuksen toimintaa tilanteessa, jossa kaatumisessa loukkaantuneelle 93-vuotiaalle vanhukselle yritettiin saada apua.

Apulaisoikeusasiamies Jussi Pajuojan mukaan hätäkeskuspäivystäjä menetteli asiattomasti, kun hän ilmoitti lähettävänsä ambulanssin 20 minuutissa, jos soittajat "olisivat kilttejä". Muutoin hän sanoi voivansa viivyttää avun toimittamista kaksi ja puoli tuntia.

Apulaisoikeusasiamies arvostelee hätäkeskuksen lisäksi myös sisäasiainministeriön pelastusosaston ja Hätäkeskuslaitoksen menettelyä asian selvittelyssä. Hätäkeskuspäivystäjän toiminnasta valittaminen tuotti tulosta vasta, kun potilaan tytär kääntyi asiassa presidentin puoleen. Asian selvittely ohjattiin eduskunnan oikeusasiamiehelle.

Tuolloin nauhoite hätäpuhelusta oli kuitenkin jo tuhottu.

"Päivystäjä puhui huutamalla"

Keskustelu hätäkeskuspäivystäjän ja apua hälyttäneiden välillä käytiin lokakuussa 2007. Huoltomies soitti hätäkeskukseen saadakseen apua rollaattorilla kaatuneelle vanhukselle. Vanhus puhui sekavia ja makasi maassa. Hän pystyi kuitenkin liikuttamaan jäseniään. Tilanteessa oli läsnä myös kaatuneen vanhuksen tytär.

Huoltomies joutui keskustelemaan hätäkeskuspäivystäjän kanssa seitsemän ja puoli minuuttia ennen kuin päivystäjä suostui lähettämään ambulanssin. Puhelua kaiuttimen kautta kuunnelleen tyttären mukaan hätäkeskuspäivystäjä oli käyttäytynyt puhelimessa silmiinpistävän poikkeavalla tavalla. Hän oli puhunut huutamalla. Hän oli tyttären mukaan todennut avunpyyntöihin "jos olette kilttejä, apu tulee 20 minuutissa, muutoin kahdessa ja puolessa tunnissa".

Sitä, mitä puhelun aikana on tapahtunut, ei varmuudella pystytä selvittämään, sillä hätäpuhelutallenteita säilytetään vain vuoden ajan.

Selvittely viivästyi

Potilaan tytär otti pian puhelun jälkeen yhteyttä Helsingin hätäkeskuksen johtajaan, joka lupasi selvittää tapauksen.

Kantelija ei kuitenkaan saanut pyytämäänsä selvitystä. Apulaisoikeusasiamiehen mukaan viranomaisen olisi pitänyt omatoimisesti reagoida kanteluun ja hankkia asian selvittämiseksi tarvitut tiedot.

Myös eduskunnan oikeusasiamiehellä oli ollut vaikeuksia saada hätäkeskuksen johtajalta asianmukaista selvitystä menettelystään. Myös sisäministeriön pelastusosaston sekä hätäkeskuslaitoksen olisi tullut pyytää selvitystä.

Asiattomasta palvelusta huolimatta vanhus sai apua parinkymmenen minuutin sisällä. Puheluun vastannut hätäkeskuspäivystäjä ei ole enää hätäkeskuslaitoksen palveluksessa.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.