Hätäkeskusuudistus vaatii vielä paljon työtä

Ensi keväänä kaikkien 15 hätäkeskuksen on tarkoitus olla yhden tietojärjestelmän piirissä.

Suomen hätäkeskusuudistusta on tehty oikeaan suuntaan, mutta korjattavaa on vielä paljon. Hallituksen selonteon mukaan isoja ongelmia ovat henkilöstön riittämättömyys ja tietojärjestelmän viivästyminen.

Hätäkeskusjärjestelmän ylläpito ja kehittäminen nykyisellä toimintamallilla ja hallintorakenteella vaatisi lisärahoitusta. Hallituksen selonteko siirtyy tiistaina eduskunnan käsittelyyn.

- Henkilöstöpula koettelee eniten Helsinkiä, kertoo tietoverkkojohtaja Pekka Tulokas sisäministeriöstä. Poliisitaustaisia henkilöitä on pystytty nopeasti rekrytoimaan hätäkeskukseen, mutta he myös hakeutuvat pois poliisitöihin.

Yhteen järjestelmään toukokuussa

Hätäkeskuslaitoksessa ei ole vieläkään päästy yhteen tietojärjestelmään, joka kattaisi kaikki viisitoista hätäkeskusta. Sisäministeriö on kuitenkin päättänyt, että toukokuun loppuun mennessä ollaan yhden järjestelmän piirissä.

Hätänumero 112 pirisee usein

Selonteon mukaan hätäkeskuspalveluja kehitetään niin, että ne turvataan molemmilla kansalliskielillä. Lisäksi vastataan monikulttuurisen Suomen ja maahanmuuttajien toiminnalle asettamiin vaatimuksiin.

Hätäkeskustoiminta uusittiin vuosina 2001-2005. Pelastustoimen hätäkeskukset ja poliisin hätäkeskukset sekä sosiaali- ja terveystoimen kiireellisten ilmoitusten vastaanotto yhdistettiin 15:een valtion ylläpitämään hätäkeskukseen.

Ahvenanmaalla hätäkeskustoiminta hoidetaan maakunnan itsehallinnon alaan kuuluvan lainsäädännön mukaisesti.

Hätäkeskuslaitoksen hallinnosta vastaava hätäkeskusyksikkö sijaitsee Porissa.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.