Hätäpuheluun vastaaminen kesti minuutteja

Hätäkeskuslaitos on joutunut selvittämään epätavallisen pitkää hätäpuhelun jonotusaikaa.

Nainen soitti viime sunnuntaina apua ruokaan tukehtumassa olleelle miehelleen. Kesti minuutteja, ennen kuin hän sai hätäkeskuspäivystäjän langan päähän. Mies kuoli muutamaa päivää myöhemmin Peijaksen sairaalassa Vantaalla.

Hätäkeskuslaitoksen johtajan Martti Kunnasvuoren mukaan laitos on saanut alustavan selvityksen Itä- ja Keski-Uudenmaan hätäkeskukselta jonotusajan kestosta.

- Näyttää siltä, että nainen olisi soittanut hätänumeroon kaksi kertaa. Ensin hän jonotti noin kaksi minuuttia ja lopetti sitten puhelun. Toisella kerralla kesti kolme minuuttia, ennen kuin hänelle vastattiin, Kunnasvuori sanoo.

Kunnasvuoren mukaan parin kolmen minuutin jonotusaika ei ole aivan tavatonta.

- Ei siinä tarvitse kovin monta puhelua jonossa olla, kun tällainen viive saattaa tulla. Selvityksen mukaan sinä aikana oli tullut noin 25 puhelua.

Hätäkeskuslaitos on pyytänyt Itä- ja Keski-Uudenmaan hätäkeskukselta myös tarkempaa selvitystä viime sunnuntain tapahtumista. Alustava selvitys on toimitettu myös sisäministeriön tiedoksi, Kunnasvuori kertoo.

Tapauksesta kertoivat ensimmäisinä Iltalehti ja Ilta-Sanomat.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.