Helsingin pienkoneturman tutkimukset jatkuvat

Inhimillinen tekijä ja huono sää ovat Helsingin edustalla pari viikkoa sitten sattuneen pienkoneen mereen syöksyn oletetut syyt.

Helsingin edustalla pari viikkoa sitten tapahtuneen pienkoneen mereen syksyn syynä ei ollut ilmeisesti tekninen vika, käy ilmi tutkintalautakunnan tähänastisista selvityksistä. Alustavissa lääketieteellisissä tutkimuksissa ei myöskään löydetty mitään lentäjän sairaskohtaukseen viittaavaa.

Syitä etsittäessä jäävät jäljelle inhimillinen tekijä ja huono sää. Koneen lentäjä, 51-vuotias espoolaismies, sai surmansa onnettomuudessa. Koneen moottori oli toimintakuntoinen törmäyshetkeen saakka. Tähänastisten tutkimusten perusteella mikään ei myöskään viittaa siihen, että koneen rakenteissa tai ohjauslaitteissa olisi ollut vikaa.

Tutkintalautakunnan puheenjohtaja Jouko Koskimies arvioi, että sää on ollut todennäköisesti vaikuttava tekijä onnettomuuteen. Lentäjällä oli kelpuutus lentää vain näkölento-olosuhteissa, ja tämän vuoksi hän oli ilmeisesti pyrkinyt pitämään maan tai veden pinnan näkyvissään lennon aikana.

-Sää oli huono, ja ennen kaikkea kyse oli aaltoilevasta sumusta, jossa on välillä ollut hyvinkin lentokelpoisia kohtia, välillä taas erittäin huonoa näkyvyyttä ja lähes merenpintaan ulottuvaa sumua, Koskimies sanoo.

Lentäjä oli ilmoittanut Malmin lennonjohtajalle, että "keli on niin matala", että hän kääntyy takaisin. Tällä hän todennäköisesti viittasi siihen, että hän ei pystynyt jatkamaan lentoa vallitsevissa sääolosuhteissa.

Paluu sujui pitkään

Tutkijat ovat pystyneet jäljittämään matalalla lentäneen koneen reitin melko tarkkaan. Malmin lentoasemalta lähtenyt kone oli lähtenyt etenemään kohti Maarianhaminaa normaalia pienkonereittiä pitkin Helsingin eteläpuolitse aina Hernesaaren edustalle.

Hernesaaresta Maarianhaminaan johtava reitti olisi edennyt länteen päin, mutta lentäjä ilmoitti radiolla kääntyvänsä takaisin Malmille päin. Sen hän tekikin oikean kautta ja lensi normaalisti.

Jostain syystä vähän ennen Katajanokkaa lentosuunta kääntyi kuitenkin vähitellen oikealle yli 90 astetta. Tämän jälkeen kone tuli matalalla kohti Vallisaarta. Vallisaaren edustalla kone teki silminnäkijöiden mukaan jyrkän oikeanpuoleisen kaarron kohti pohjoista. Samalla sen nokka painui alaspäin.

Kaarron loppuvaiheessa kone oli niin matalalla, että oikea siipi osui veden pintaan ja kone pyörähti oikean siiven kautta ympäri hajoten pahoin. Jäännökset upposivat noin 20 metrin syvyyteen.

Tutkimukset ovat vielä kesken sen seikan selvittämiseksi, miksi koneen lentosuunta paluulennolla oli päässyt muuttumaan niin paljon. Huonon sään takia kaksi aikaisemmin Malmilta Maarianhaminaan lähtenyttä konetta oli kääntynyt takaisin jo Vanhankaupungin lahdella ja lentänyt pohjoisempaa reittiä Maarianhaminaan.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.