Helsingin turmaraitiovaunun kuljettaja syytteeseen?

Helsingin turmaraitiovaunun kuljettajan vastuu motoristin kuolemaan johtaneesta onnettomuudesta menee syyttäjän ratkaistavaksi. Kuljettaja saattaa joutua syytteeseen, vaikka onnettomuuden syy oli hänen mukaansa tajunnan menetys.

Helsingin turmaraitiovaunun kuljettajan vastuu motoristin kuolemaan johtaneesta onnettomuudesta menee syyttäjän ratkaistavaksi. Stockmannin tavaratalon seinään törmänneen vaunun kuljettaja saattaa joutua syytteeseen, vaikka onnettomuuden syy oli hänen oman kertomansa mukaan helteen aiheuttama tajunnan menetys.

Poliisi ei aio ottaa kantaa 38-vuotiaan naiskuljettajan syyllisyyteen tai syyttömyyteen, vaan vie jutun kihlakunnansyyttäjä Harri Ilanderin harkittavaksi joka tapauksessa.

Jos kuljettaja on kertomallaan tavoin pyörtynyt raitiovaunun ohjaimiin, kyse ei käytännössä voi olla tahallisesta teosta. Liikenneturvallisuuden vaarantaminen ja kuolemantuottamus ovat kuitenkin rangaistavia tekoja myös tuottamuksellisina. -Väsyneenä tai huonovointisena ei saisi ajaa. Toisaalta yleisen kokemuksen perusteella voi sanoa, että eiväthän kuljettajat pienen pahoinvoinnin takia jätä vaunua ja matkustajia siihen paikkaan, vaan yrittävät sinnitellä vuoron loppuun, rikoskomisario Antero Jokinen pohtii.

Liikennejutuissa tuottamuksellisuuden kynnys on pidetty tarkoituksella alhaisena, koska huolimattomuuden seuraukset voivat olla vakavat. Esimerkiksi rattiin nukahtanut voi joutua edesvastuuseen ajamastaan kolarista. Toisaalta esimerkiksi sairauskohtaus voi olla riittävä peruste jättää syyte nostamatta tai rangaistus tuomitsematta. -Jos ilmenee, että tilanne on johtunut sairauskohtauksesta, niin kysymyshän on tapaturmasta, joka ei ole rikosasia, syyttäjä Ilander selventää.

Vanhat vaunut tukalia

Poliisi päätti perjantaina, että se pyytää Uudenmaan työsuojelupiiriltä lausunnon tapauksen tulkinnasta työsuojelulainsäädännön kannalta. Lausuntopyynnöllä halutaan selvittää, mikä on raitiovaunukuljettajien työnantajan Helsingin kaupungin liikennelaitoksen (HKL) mahdollinen rikosoikeudellinen vastuu onnettomuudesta.

HKL:n eilisissä mittauksissa sisälämpötilat vanhojen nivelraitiovaunujen ohjaamoissa kohosivat jopa 45 asteeseen, ja enimmillään niissä on mitattu 60 asteen lämpötiloja.

Julkisuudessa on puitu muun muassa vanhojen vaunujen ilmastoinnin puutetta ja sitä, että kuljettajat eivät pääse helteellä tavallista useammin tauoille tai pysty juomaan riittävästi nestettä, koska wc:hen ei pääse.

Jos syytä epäillä työnantajan laiminlyöntejä löytyy, juttua alettaisiin tutkia epäiltynä työturvallisuusrikoksena ja vastuullisia haettaisiin esimies- tai johtoportaista.

Laissa ei hellerajoja

Kysymys HKL:n rikosvastuusta on pulmallinen, sillä laki on tältä osin varsin ylimalkainen eikä määrittele rajoja lämpötilalle. Siinä todetaan vain, että työntekijöille tulee järjestää "tarpeelliset tauot".

Ennakkotapauksiakin on vähän. Vuodelta 1987 on korkeimman hallinto-oikeuden päätös, jolla tekstiilitehtaan työntekijöille määrättiin säännölliset tauot 28 asteen rajan ylittyessä.

HKL:n tapauksessa pitäisi ensin osoittaa selvästi, että liikennelaitos todella on syyllistynyt laiminlyönteihin. Vaikka näin todettaisiinkin olevan, pitäisi sen jälkeen vielä näyttää, että laiminlyöntien ja onnettomuuden välillä on selvä syy-yhteys.

Mahdollisista vahingonkorvauksista HKL on työnantajana ilmeisesti joka tapauksessa vastuussa, koska kuljettaja oli työtehtävissä.

Kuljettaja yhä sairaalassa

Turmaraitiovaunua kuljettanut 38-vuotias nainen saa yhä kriisiapua Peijaksen sairaalassa, jonne hänet vietiin onnettomuuden jälkeen.

Nainen järkyttyi onnettomuudesta pahoin, ja hänen on arvioitu joutuvan jäämään sairaalaan kahden viikon hoitojakson ajaksi. -Hän on hyvin järkyttynyt ja kantaa kovasti huolta, rikoskomisario Antero Jokinen kuvailee.
Poliisi ei käynyt tänään kuulustelemassa naista uudelleen. Nainen on kertonut, että ei muista mitään liikennevaloista ennen kohtalokasta kaarretta Mannerheimintieltä Aleksanterinkadulle. Naisen mukaan hän havahtui siihen, että vaunu heittelehti ja ajoi moottoripyörän päälle ja päätyi Stockmannin seinään.

Onnettomuudessa loukkaantui lievästi kaksi matkustajaa, mutta heidän ei tarvinnut jäädä sairaalaan.

Todistajien kertomukset tukevat kuljettajan kertomaa sikäli, että heidän mukaansa raitiovaunu alkoi yhtäkkiä oudosti kiihdyttää vauhtiaan ylioppilastalon kohdalla juuri kun se oli tulossa Aleksanterinkadun risteykseen.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.