Helsinki-Vantaan lennonjohtotorni siirtyi sähköiseen aikaan

Helsinki-Vantaan lentokentällä on kunnianhimoiset tavoitteet. Se aikoo olla tulevaisuudessa Pohjois-Euroopan suosituimpia vaihtolentoasemia.

Helsinki-Vantaan lennonjohtotorni on remontoitu viime kesänä. Lennonjohtotornissa uudistettiin niin kattojen kuin lattioiden lisäksi järjestelmät. Järjestelmien uusiminen oli ajankohtaista, koska torni oli jo noin viisitoista vuotta vanha.

– Me pyritään takaamaan se, että Helsinki-Vantaan lentokenttä on jatkossa matkustajille paras vaihtoehto. Se edellyttää sitä, että meillä pitää olla kapasiteettia hoitaa kasvava liikenne turvallisesti, toteaa Finavian operatiivinen johtaja Raine Luojus.

Lennonjohtotornista Euroopan moderneimpia

Lennonjohtajien järjestelmät uusittiin viimeisimmän huudon mukaisiksi ja uudistustyö on yhä kesken. Esimerkiksi osa ennen paperilla tehdyistä ajoneuvoliikenteen ja lentoasema-alueen valvonnoista tapahtuu nyt sähköisesti eSTRIP-järjestelmällä.

– Aikaisemmin on vaadittu näköyhteys koneiden ja lennonjohtotornin välille. Perinteisesti lähilennonjohtotornista johdettiin lentoja lentoasemien liikennealueille ja kiitoteille näköyhteyden avulla, että se on ollut turvallista, Luojus havainnollistaa.

– Suomessa on ilmaston takia erikoistilanteita, on lumisadetta ja huonoa näkyvyyttä. Nyt näillä uusilla järjestelmillä pystymme entistä paremmin ja turvallisemmin johtamaan lentoja myös näissä huononsään tilanteissa, hän jatkaa.

Samaten lentokentällä liikkuvat kulkuneuvot ovat muuttuneet lennonjohtotorninjärjestelmissä sähköisiksi. Näin niitä on helpomi seurata. Järjestelmän uusiminen ja lennonjohtotornin remontti on Finavian mukaan myös parantanut lennonjohtajien työergnomiaa ja työssä jaksamista.

–Ylimääräinen työ on jäänyt pois. Tälläinen manuaalinen työskentely, että tehdään lennonjohtamisen yhteydessä myös muuta. Nyt varsinaiseen lennonjohtajan työhön jää enemmän aikaa, kertoo lennonjohdon päällikkö Karri Hannula Finaviasta.

Uusi järjestelmä onkin otettu lennonjohtajien keskuudessa hyvin vastaan.

– Alkukoulutuksen ja kokemuksen kautta on huomattu, että uudistus on varsin onnistunut.

Lentoliikenne vilkastuu Helsinki-Vantaallakin

Helsinki-Vantaan lentokentän läpi kulkee tänä vuonna lähes 15 miljoonaa matkustajaa. Liikenne on yhä vilkastumassa ja se asettaa myös lennonjohdolle haasteita. Uuden järjestelmän kouluttaumiseen käytettiin jokaisen lennonjohtajan kanssa noin viikko.

- Kaikki lennonjohtotehtävät ovat tarkaan ohjeistettuja. Kaikkien lennonjohtajanapureiden välillä on yhteistoimintasopimukset, missä määritellään hyvin tarkkaan, miten lentokoneen radioyhteyden siirto vastaanottavalle siirtyy. Samaten ideana on se, että mitä enemmän on liikennettä sen pienemmällä vastuuvalulla toimitaan, jotta liikenne hoidetaan mahdollisimman tehokkaasti ja turvallisesti.

Helsinki-Vantaalla työskentelee ruuhka-aikoina neljä lennonjohtajaa. Nyt uudistettu järjestelmä vanhentuu noin kymmenessä vuodessa.

- Silloin kun puhutaan tämän tyyppisistä investoinneista, niin kysymys on miljoonaluokan investoinneista. Uskomme, että tätä kautta pystymme tarjoamaan entisestään parempaa palvelua, kehuu Finavian lennonvarmistusliiketoiminnan johtaja Anne Ilola.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.