HS: Olut- ja siiderimainoksista taas riita – katoavat katukuvasta?

Alkoholimainonnan rajoituksista on kehkeytymässä jälleen poliittinen kiista, kirjoittaa Helsingin Sanomat.

Lehden mukaan kokoomuksessa on suivaannuttu sosiaali- ja terveysministeriön virkamiesten tekemästä lakiluonnoksesta, joka kieltäisi mietojen alkoholijuomien mainonnan esimerkiksi bussipysäkeillä, urheilukentillä ja muissa yleisissä tiloissa. Myymälöissä ja ravintoloissa olisi yhä mahdollista mainostaa lähinnä hintoja.

Kokoomuksen mukaan tällaisesta ei viime kesän hallitusneuvotteluissa sovittu. Hallitusohjelmaan kirjattiin, että mainontaa rajoitetaan kieltämällä lapsiin ja nuoriin kohdistuvat mainontakeinot. Tämä tarkoittaisi esimerkiksi positiivisten mielikuvien luomista alkoholinkäytöstä.

Luonnoksessa mietojen alkoholijuomien mielikuvamainonta kielletään kokonaan. Mainoksissa saisi esittää vain tuotetietoja kuten juoman hinnan ja kuvan.

Luonnos on lausuntokierroksella, minkä jälkeen peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson (sd.) päättää kantansa siihen.

(MTV3 - STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.