Ihmiset ovat pihalla uuden teknologian kanssa

Feissarimokat.com -sivuston parhaat on nyt koottu kirjaksi. Monet kirjan noloista tilanteista liittyvät tekniikkaan ja netin uusin palveluihin. Ihmiset eivät näytä pysyvän jatkuvasti kehittyvän teknologian tahdissa. Perusasiatkin tuntuvat olevan hukassa.

IT-asiantuntija Petteri Järvinen on samaa mieltä.

– Vaikuttaa silltä, että jokaisen kansalaisen pitäisi nykyisin olla insinööri. Arki vaatii entistä enemmän teknistä tietämystä, eivätkä ongelmissa ole vain vanhukset vaan myös nuoret.

Järvinen ottaa esimerkiksi energiansäästölamput. Vaihtoehtoja on tullut niin valtavasti, että uuden lampun ostaminen on tavalliselle kansalaiselle todella tuskallista. Lisäksi marketeista puuttuu palvelu. Silloin harvoin kun palvelua on, on myyjä yleensä yhtä pihalla.

Teknologian tulisi olla intuitiivista

Elämme insinöörien maailmassa. Asian ei kuitenkaan tulisi olla näin. Teknologian pitäisi kuuluisan sanonnan mukaan olla niin intuitiivista, että sitä voi käyttää lukematta käyttöohjeita. Tekniikan pitäisi auttaa ihmisiä arkipäivän ongelmissa. Sen sijaan arkipäivä menee nykyisin usein siihen, että tekniikan saisi toimimaan.

Petteri Järvisen mielestä pitäisi pyrkiä siihen, että teknologia toimii taustalla häiritsemättä ihmisiä jatkuvasti. Kehitystä tähän suuntaan on kyllä tapahtunut, mutta ideaalitilanteesta ollaan kaukana.

– Samalla on muistettava, että uusia mahdollisuuksia on tullut valtavasti. Nykyisin voidaan tehdä asioita, jotka 15-20 vuotta sitten olivat mahdottomia. Silloin vielä saattoi mennä parikin vuorokautta, ennen kuin ihmisen sai puhelimella kiinni.

Nykyisin kaksi vuorokautta tavoittamattomuutta on käytännössä enää teoreettinen mahdollisuus.

Eroon tietoyhteiskunnasta?

Järvisen mielestä ihmisillä pitäisi olla mahdollisuus selvitä arjesta ilman tietotekniikan ylivaltaa.

– Pankit ovat hyvä esimerkki, niistä ei enää saa palvelua, vaan kaikki toimii sähköisesti. Ihmisille pitäisi antaa mahdollisuus saada henkilökohtaista palvelua. Ongelma tietysti on, että yhteiskunta on muuttunut entistä heterogeenisemmäksi. Vaatimukset ovat ristiriitaisia, kohderyhmät pieniä.

– Menneisyyteen ei voi palata, mutta tulevaisuuden kehitykseen voi vaikuttaa.

Yksityisyysongelmista varoittaminen ei mene perille

Erityisesti Facebookin yksityisyyskysymyksistä on viime vuosina noussut poru. Niistä uutisoiminen, luennoiminen ja varoittaminen ei kuitenkaan juuri auta.

Ihmiset ovat asioista kysyttäessä huolestuneita, mutta käytännön toiminnassa huolestuneisuus ei näy.

– Yksityisyyskysymys on vähän niin kuin ilmastonmuutos tai luonnonsuojelu. Ollaan huolestuneita, mutta toiminta jatkuu ennallaan.

– Erityisesti nuoret eivät hahmota yksityisen rajaa, eivätkä kaikki vanhemmatkaan.

Tämä ei kuitenkaan ole ihmisten vika, sillä esimerkiksi Facebookin kaikista muutoksista on käytännössä mahdotonta olla jatkuvasti ajan tasalla.

– Yksityisyydestään ei nykyisellään voi pitää huolta jos käyttää sosiaalista mediaa yhtään enemmän.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.