Ilkivaltaiset puhelut hätänumeroon lisääntyvät huolestuttavasti

Hätänumeroon soitettujen väärien puheluiden määrä kasvaa jatkuvasti. Tällä hetkellä jo enemmän kuin joka neljäs puhelu ei kuuluisi lainkaan 112 -hätänumeroon.

Hätäkeskuksiin tulee koko maassa tuhansia turhia puheluja joka päivä.

Pohjois-Karjalassa viime vuoden tilastot ovat valmiina ja tulos on karu; joka neljäs puhelu tuli väärään paikkaan, kaikkiaan yli 30 000 turhaa puhelua vuodessa.

- Kysellään liikkeiden aukioloaikoja, tilataan taksia, pitsaa tai jotain muuta vastaavaa, hätäkeskuspäivystäjä Tuija Kinnunen Pohjois-Karjalan hätäkeskuksesta listaa.

Huolestuttavinta on, että asiattomia ja ilkivaltaisia puheluita tuli lähes 9000, määrä kasvoi vuodessa peräti viidenneksen.

- Hetkellisissä ruuhkatilanteissa todellinen avuntarvitsija ei jää ehkä ilman apua, mutta se avunsaanti viivästyy merkittävälläkin tavalla, johtaja Heikki Koponen Pohjois-Karjalan hätäkeskuksesta kertoo.

Tahattomia soittoja paljon

Hätänumeroon soitetaan väärin myös tahattomasti. Kännykän näppäinlukko pettää usein taskunpohjalla ja paljon on myös yleistä tietämättömyyttä. Monet vanhemmat antavat lapsille vanhoja kännyköitä leikkikaluiksi ja vaikka SIM-kortti onkin poistettu, hätänumeroon soitto onnistuu.

- Kortitonkaan kännykkä ei ole lelu eli vähintäänkin siitä puhelimesta tulisi poistaa akku, Tuija Kinnunen muistuttaa.

Toissa vuonna hätäkeskuksiin tuli noin 3 miljoonaa puhelua, joista 800 000 oli jollakin tavalla väärässä osoitteessa. Ilkivaltapuheluita rekisteröitiin jo silloin viisi prosenttia, siis noin 150 000, ja määrä näyttää kasvavan. Nyt ilkivaltaan aiotaan puuttua selvästi kovemmin.

Pohjois-Karjalan hätäkeskus arvioi, että nykyisellään turhaan työhön kuluu jopa kymmenen hätäkeskuspäivystäjän työpanos.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.