Influenssan lääkitseminen aspiriinilla voi olla vaarallista

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin infektioylilääkäri Asko Järvinen sanoo, että influenssan lääkitseminen asetyylisalisyylihapolla eli aspiriinilla voi olla vaarallista etenkin pienillä lapsilla.

Vaarana on maksaa ja aivoja vaurioittava Reyen oireyhtymä.

– Yksittäisen potilaan riski saada oireyhtymä on varmaankin hyvin pieni, mutta aspiriinin yhteys tämän oireyhtymän syntymiseen on hyvin kuvattu, ja myös sen syntymisen yhteys nimenomaan influenssan yhteydessä, sanoo Järvinen.

Järvinen ei suosittelisi aspiriinia myöskään aikuisille influenssan kuumelääkkeeksi. Hän kertoo, että aikuisillakin on pieni Reyen oireyhtymän riski ja lisäksi varsinkin pitkäaikaiseen aspiriinin käyttöön isoilla annoksilla liittyy esimerkiksi mahahaavariskejä.

Asetyylisalisyylihappoa on myös joissakin flunssalääkeissä, esimerkiksi Finrexinissä.

Infektioylilääkäri Asko Järvinen sanoo, että yleensä on suositeltu parasetamolia tai ibuprofeenia.

Hän kertoo, että myös ibuprofeeni saattaa ärsyttää vatsaa ja parasetamoli voi olla myrkyllinen maksalle, jos sitä käytetään pitkään isoina annoksina.


Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.