Itämeren laivaonnettomuudet lähes kaksinkertaistuivat

Useimmin onnettomuuteen Itämerellä joutuvat rahtialukset, eri tyyppiset lautat ja säiliöalukset. Yleisin syy onnettomuudelle on inhimillinen tekijä.

Itämerellä sattuneiden laivaonnettomuuksien määrä lähes kaksinkertaistui toissa vuonna, käy ilmi Itämeren suojelukomission Helcomin tutkimuksesta.

Vuonna 2003 onnettomuuksia oli 71 ja vuonna 2004 vastaavasti 121. Lukujen jyrkkä kasvu johtuu osittain siitä, että komissio otti käyttöön uuden raportointitavan.

Vuoden 2004 onnettomuuksista yleisin oli pohjakosketus, joita oli 41 prosenttia tapauksista. Seuraavaksi eniten sattui törmäyksiä ja koneistovaurioita. Useimmin onnettomuuteen joutuivat rahtialukset, eri tyyppiset lautat ja säiliöalukset.

Tavallisimmat syyt onnettomuuksille olivat inhimillinen tekijä (39 prosenttia) ja tekninen vika (20 prosenttia.)

Suojelukomissio pyytää kaikkia Itämeren rantavaltiota lähettämään sille raporttinsa onnettomuuksista. Viime vuonna kaikki maat kertoivat tietonsa.

Helcom otti vuonna 2004 osittain käyttöön automaattisen tunnistusjärjestelmän (AIS) Itämeren laivaliikenteen valvomiseksi, ja järjestelmä on ollut täydessä käytössä viime kesästä lähtien. VHF-radioon perustuvalla järjestelmällä saadaan selvitettyä aluksen nimi, sijainti, kurssi, nopeus, lasti ja kulkusyvyys. Lisäksi selviävät taustatiedot sijaintialueen ympäristöstä. Järjestelmä seuraa aluksia, joiden vetoisuus on yli 300 bruttotonnia.

Vuosina 2000-2004 keskimäärin 8-9 prosenttia onnettomuuksista saastutti ympäristöä jollain tapaa. Vuonna 2001 Baltic Carrier -laivasta pääsi mereen 2700 tonnia öljyä ja vuonna 2003 Fu Shan Hai -laivasta 1200 tonnia öljyä.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.