Itämeren turvallisuutta puidaan Helsingissä

Kuva: Jens Buettner / EPA

Kansainvälisten kokousten sarja jatkuu tänään Helsingissä. Tällä kertaa Helsinki isännöi Itämeren suurta turvakokousta, johon osallistuu poliisitoiminnnasta, pelastusyhteistyöstä, merivalvonnasta vastaavia asiantuntijoita kaikista Itämeren maista.

Yksi Itämeren turvallisuuden suurimmista haasteista on voimakkaasti kasvanut meriliikenne, kertoo Itämeri-suurlähettiläs Jari Luoto.

MTV:n Huomenta Suomessa vierailleen Luodon mukaan liikenteen määrä odotetaan kasvavan tämän vuosituhannen alusta vuoteen 2020 mennessä jopa 60 prosenttia.

- Totta kai tämä vaikuttaa merillikenteen turvallisuuteen ja se on tietysti myös ympäristön kannalta riskitekijä, Luoto arvioi.

Suuri osa Itämeren meriliikenteen kasvusta perustuu Venäjän talouskasvuun.

- Meriliikenteen kasvu ylipäätänsä heijastaa taloudellista kasvua, joka tällä alueella on ollut voimakasta jo pitkän aikaa. On tietysti muutakin kasvua, mutta on totta että Venäjän suuret satamat ja erityisesti Primorskin öljysatama lisäävät tankkeriliikenteen määrää Itämerellä ja Suomenlahdella huomattavasti, Luoto toteaa.

Vilkastuneen meriliikenteen turvallisuutta pyritään Luodon mukaan parantamaan erilaisilla valvonta- ja reititysjärjestelyillä. Suomenlahdella on käytössä niin sanottu Gofrep-ilmoittautumisjärjestelmä.

- Siinä Suomi, Viro ja Venäjä ovat keskenään sopineet järjestelmästä, jossa laivat Suomenlahdelle tullessa ilmoittautuvat meriliikennekeskuksille. Laivat voidaan tällä tavoin ottaa seurantaan eli harrastaa hiemen liikenteenohjausta, Luoto selittää.

Vastaavan kaltaisia, joskaan ei näin pitkälle vietyjä järjestelyjä, on myös muualla Itämerellä. Tavoitteena onkin että Gofrepin kaltainen systeemi kattaisi tulevaisuudessa koko iötmeren alueen, kertoo Luoto.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.