Itärajalla taas rekkasuma

Tullin mukaan liikennejonojen pääsyynä on Suomesta lähtevän rekkaliikenteen rytmi.

Pahimman rekkasuman arvioitiin tänään jo hellittäneen itärajalla. Iltaa kohti jonot kasvoivat kutakuinkin entisiin mittoihinsa. Vaalimaalla mateli illalla kello seitsemän aikoihin noin 25 kilometrin mittainen jono ja Nuijamaallakin jonon pituudeksi arvioitiin yli 20 kilometriä.

Nuijamaan rajavartiomestari Heikki Myllys kertoi autoja kuitenkin pääsevän läpi hiljalleen.

- Tosin viimeiseen tuntiin ei tapahtunut mitään, koska Venäjän puoleisella tulliasemalla olivat ilmeisesti sähköt poikki hetken aikaa. Viikonlopun tilannetta on vaikea vielä arvioida, ehkä se ei tästä enää pahene, kertoi Myllys illansuussa.

Tilanne parani päivällä

Tänään puolilta päivin tilanne näytti jo paremmalta Vaalimaalla, jossa jonoa oli vain kymmenisen kilometriä. Vaalimaan vastainen Torfjanovkan raja-asema veti 26-30 rekkaa tunnissa eli noin 600-700 rekkaa vuorokaudessa. Rajalta todettiin tilanteen olevan lähes normaali.

Nuijamaa sen sijaan veti vain 16 rekkaa tunnissa normaalin 22 rekan sijaan. Viipurin tullin mukaan ongelmia aiheuttaa kanavan huoltotien kunto, joka hidastaa raskaan liikenteen läpimenoa. Huoltotien kunnossapito kuuluu Suomen tieviranomaisille.

Itäisen tullipiirin päällikkö Tommi Kivilaakso tyrmäsi päivällä tiedot siitä, että suomalaisten tienkunnostajat eivät pääse paikalle, koska heiltä puuttuvat viisumit.

- Rajavaltuutetut ovat hoitaneet asian erikoisluvilla lumiautojen kuljettajille. Tien kunnostaminen on kuitenkin vaikeaa, koska tiellä on ruuhkaksi asti rekkoja, joiden keskellä aura-auton pitäisi päästä kulkemaan.

Ongelmana liikenteen rytmi

Kivilaakson mielestä raskaan liikenteen jonojen syynä on paljolti Suomesta lähtevän rekkaliikenteen rytmi.

- Rekka lastataan aamusta ja se valmistuu niin, että sataman tullitiskille alkaa muodostua jonoa kello 14. Siitä rekat pääsevät tunnin parin kuluessa liikenteeseen ja täyttävät pääväylät illansuussa. Raskas liikenne pitäisi saada liikkeelle jo aamuisin, jolloin yöajan ruuhkaisuus itärajalla helpottaisi, selvittää Kivilaakso.

Aukioloaikoja satamissa, terminaaleissa ja tullitiskeillä on koko ajan pidennetty, mutta pulssimaisuudesta ei ole päästy eroon. Erityisen paineisia ovat viikonloput. Kotkan tulli esimerkiksi työskentelee ympäri vuorokauden perjantaista lauantaihin.

Vuosittain pahimmat ruuhkat osuvat marras-joulukuulle, mutta esimerkiksi tänä vuonna ruuhkaisuus on näkynyt heti lomakauden päätyttyä. Syynä on Venäjän talouden kiivas kasvu, joka näkyy tavaramäärien jatkuvana lisääntymisenä.

Kivilaakso uskoo, että kuljetusten siirtäminen rautateille ei olisi helppo ratkaisu ruuhkaongelmiin.

- Siinäkin on haasteena saada terminaalit toimimaan tasaiseen tahtiin. Venäjällä ei suurten kaupunkien liepeillä ole isoja terminaaleja, jotka pystyisivät ottamaan esimerkiksi autojunan tuomat 300-400 autoa vastaan. Venäjällä tonttimaa on kallista, joten tällaisia kenttiä ei sinne hevin synny. Venäjän rautateillä ei myöskään ole tarvittavaa kalustoa esimerkiksi autokuljetuksiin.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.