Jämijärven turma: Koneen siipi rikki jo ennen onnettomuutta

Jämijärvellä pääsiäisenä pudonneen, laskuvarjohyppääjiä kuljettaneen lentokoneen alumiinisen siiven tuesta löytyi metallin väsymiseen perustunut murtuma. Murtuma oli ollut siipituessa jo jonkin aikaa ennen onnettomuuslentoa.

Tämä selviää Onnettomuustutkintakeskuksen teknisestä tutkinnasta.

Tätä teknistä vikaa ei kuitenkaan pystynyt havaitsemaan normaalin huollon ja tarkastusten yhteydessä.

Comp Air -lentokoneen oikean siiven tuki katkesi ilmassa hallitsemattoman lentoliikkeen aikana. Koneen vasen siipi tuhoutui putoamisen jälkeisessä palossa, eikä sitä voitu tutkia.

Siipituen murtuminen on vain yksi onnettomuuteen johtaneista tekijöistä. Vasta koko tutkinnan valmistuttua voidaan arvioida, mikä merkitys murtumalla oli koko onnettomuudelle.

Ei ylikuormaa koneessa

Onnettomuuteen vaikutti myös muita tekijöitä, joiden analysointi on edelleen kesken. Tarkasteltavana ovat muun muassa aerodynamiikka, lentokoneen rakenne ja inhimilliset tekijät.

Myös koneen kuormaukseen ja painopisteeseen liittyviä laskelmia tehdään yhä. Se on jo selvinnyt, että koneessa ei ollut ylikuormaa.

Havaitusta murtumasta on ilmoitettu myös lentokoneen rakennussarjan valmistusvaltion Yhdysvaltain turvallisuustutkintaviranomaiselle. Vastaavanlaisia rakennussarjoista koottuja lentokoneita käytetään hyppytoiminnassa muun muassa Etelä-Amerikassa.

Tutkinnan arvioidaan valmistuvan tammi-helmikuussa 2015.

Jämijärven onnettomuudessa kuoli kahdeksan ihmistä.

 

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.