Jarrupalat, vanteet, laakerit - tämä kaikki voi olla autossasi feikkiä

Auton varaosia väärennetään yhä enemmän. Ulkomaisessa nettikaupassa voi olla alkuperäisen varaosan kuva, mutta ostettu tuote onkin väärennetty. Tavallinen autoilija ei erota taitavasti tehtyjä väärennöksiä, koska ei sitä välttämättä huomaa katsastaja tai tullimieskään.

Halvan hinnan pitäisi kuitenkin soittaa hälytyskelloja.

Tulli yrittää löytää kaikki autonosien väärennökset maahantuontivaiheessa. Väärennetyt osat voivat aiheuttaa liikenteessä hengenvaarallisia tilanteita.

– Jokainen pystyy kuvittelemaan, mitä tapahtuu, jos moottoritienopeudessa väärennetty vanne heittää renkaan pois päältä. Riskin minimoimiseksi autossani on aina alkuperäisvanteet, tulliylitarkastaja Lasse Ryyttäri kertoo esimerkin.

Ryyttäri ajaa vähintään 60 000 kilometriä vuodessa ja oli puhelinhaastattelua tehdessäkin palaamassa työmatkalta Lappeenrannasta. Siellä oli juuri pysäytetty tulliin auton varaosia epäselvyyksien vuoksi.

– Jos lama tulee, ilmiö kasvaa pomminvarmasti. Kallis autotavara on hyvä väärennyskohde, Ryyttäri sanoo.

Hologrammejakin väärennetään

Ilmiötä pitää huolestuttavana myös useiden automerkkien oikeuksia Suomessa valvova juristi.

– Ongelma on se, miten tunnistaa tuoteväärennös. Nettikaupassa voi olla alkuperäisen osan kuva ja suomalaisissa pikkuliikkeessä varaosia ei välttämättä pääse edes tutkimaan ennen kassaa, juristi Henrik af Ursin Kolster Oy Ab:sta sanoo.

Hän valvoo Suomessa mm. BMW:n, Mercedes-Benzin ja Toyotan oikeuksia.

Myös hologrammit ja pakkaukset ovat nykyään niin taitavasti väärennettyjä, että niitä on vaikea erottaa alkuperäisestä.

Huollon vastuu kasvaa

Jos autoilija ei ymmärrä auton tekniikasta ja huollosta, riski kasvaa. Mitä tapahtuu huollossa? Uskaltaako käytettyä autoa enää ostaa, jos se onkin täynnä muovisia feikkiosia?

– Kun viet autosi huoltoon, et näe, mitä sinne asennetaan. Siksi suosin merkkikorjaamoja, juristi af Ursin vastaa.

– Väärennöksiä on todella vaikea huomata, käytännössähän esimerkiksi koteloitua moottoritilaa ei avata katsastuksessa. Mutta esimerkiksi jarrupalat tarkistetaan aina katsastuksessa, jolloin kaikki väljyydet ynnä muut huomataan, Autokatsastajat AK ry:n puheenjohtaja Tuomo Vikstedt kertoo.

– Itse olen törmännyt huonoihin ajovaloihin, joihin oli vain liimattu E-hyväksyntämerkki jälkikäteen.

Autofirmat kouluttavat tullitarkastajia

Ulkomaisen nettikaupan tuoteväärennöksiin on vaikea puuttua. Käytännössä väärennös voi jäädä tullin haaviin.

Parin viikon päästä automerkkien edustajat kouluttavat taas tullin väkeä havaitsemaan väärennökset. Tätä riskianalyysitietoa ei haluta kertoa julkisuuteen.

Ulkomaisesta nettikaupasta ostettu edullinen varaosa voidaan luvata postittaa Suomeen jopa ilman kuluja. Halvan hinnan pitäisi viimeistään soittaa kelloja, toteaa Toyotan Suomen-edustaja.

– Emme voi väittää, että kaikkien muiden valmistajien osat olisivat huonompia kuin Toyotan, mutta jos hinta on merkittävän halpa, hälytyskellojen pitäisi soida. Toyota teettää isolla volyymilla isoja määriä tehokkaasti, Suomen Toyotan tiedotuspäällikkö Kalle Kalaja kertoo.

Tieto suomalaisista, edullisia autonosia myyvästä liikkeestä kiirii nopeasti myös automerkkien oikeudenhaltijoille, jotka lähettävät väkensä koeostoksille. Jos osat havaitaan väärennöksiksi, automerkit laittavat juristinsa asialle.

Yleensä ensiksi lähtee varoituskirje, jossa vaaditaan poistamaan tuotteet myynnistä ja tuhoamaan ne. Lisäksi vaaditaan vahingonkorvausta. Viimeinen kortti on oikeudenkäynti.

Tuonti hurjaa, mutta meneekö se Venäjälle?

Moottoriajoneuvojen osien ja tarvikkeiden tuonti Suomeen kasvoi tammi-heinäkuussa 13 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Tuonti EU:n ulkopuolelta kasvoi kuitenkin peräti 36 prosenttia.

Osa kasvusta selittyy suomalaisten innokkuudella ostaa autonosia ja -tarvikkeita esimerkiksi Kaukoidän nettikaupoista. Mutta:

– Vaikka uskon, että tämä vaarallinen väärennösilmiö kasvaa, tilastoja on vaarallista tulkita yksioikoisesti. Kasvaako tuonti Suomeen myös siksi, että autokantamme vanhenee vai kasvaako tuonti siksi, että tavara kulkee edelleen Venäjän laajoille markkinoille? kokenut tulliylitarkastaja Lasse Ryyttäri pohtii.

ESIMERKIKSI NÄITÄ VÄÄRENNETÄÄN:

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.