Jättipotti vai iso riski? Hurja visio supernopeasta kulkuvälineestä lähestyy nyt Suomea

Tämä taitaa olla liian hyvää ollakseen totta. Nokialta ja Microsoftilta irtisanotuille insinööreille tarjoutuisi töitä.

Huippunopea Helsinki-Tukholma-yhteys avaisi kasvumahdollisuuksia yrityksille. Suurkaupunkien asuntorakentamisen paineet helpottaisivat, kun satojen kilometrien päästäkin pääsisi töihin kävelymatkaan verrattavassa ajassa. 
 
Kaikkea tätä lupaa Hyperloop, putkessa liitävään kapseliin perustuva joukkoliikenneväline, joka voisi liikkua yli 1000 kilometrin tuntivauhtia.

Hyperloopin idean kehitti visionääri-miljonääri Elon Musk, mutta hän totesi olevansa liian kiireinen toteuttaakseen sen itse. Hän heitti pallon startup-yrittäjille ja luovutti konseptin vapaaseen jatkojalostukseen.  

Ainakin kolme yritystä on ottanut haasteen vastaan. Niistä yksi, Hyperloop One, on puolestaan heittänyt haasteen maailman kaupungeille: tämä tekniikka voi olla valmis jo tämän vuoden lopussa, nyt kannattaa kiirehtiä apajille!  

Salo on kuunnellut ja ottanut puheet vakavissaan. Tänään julkistettiin Hyperloop Onen ja Salon välinen aiesopimus yhteistyöstä, johon sisältyy Hyperloop-kehittämiskeskuksen rakentaminen kaupunkiin.  

-Ne onnettomat tilanteet, jotka ovat syntyneet Nokian ja Microsoftin tehtaiden alasajon myötä, ovat nyt mahdollisuus, kaupunginarkkitehti Jarmo Heimo sanoi tiedotustilaisuudessa.  

Heino korosti, että Salon lisäksi hankkeen taakse tarvitaan ainakin Tukholman, Turun, Lohjan ja Helsingin kaupungit sekä alueiden elinkeinoelämä.  

Suoraan vaativaan ympäristöön    

Hyperloop One on Pohjoismaiden kanssa vakavissaan. Turun ja Salon välille on tarkoitus rakentaa liikennöintiputki, jossa tehtäisiin maailman ensimmäiset "oikean ympäristön" testit Hyperloopilla. Nyt koeajoja tehdään Nevadan autiomaassa Yhdysvalloissa.  

-EU:n turvallisuusvaatimukset ovat korkeimmat maailmassa. Jos läpäisemme ne, tiedämme, että tämä menee läpi kaikkialla, yhtiön varatoimitusjohtaja Alan James sanoo.  
Selvää on, että Hyperloop-yhteyksien rakentaminen maksaa miljardeja. Lukuja James ei paljastanut.  

Kuluttajahinnat on kuitenkin tarkoitus pitää maltillisina. Jamesin mukaan tämän hetken arvio Helsinki-Salo-matkalipun keskihinnasta on 17-25 euroa.    

Ison riskin hanke  

Tekes seuraa Hyperloopin kehitystä ja laskee suomalaisyrityksille mahdollisesti koituvia hyötyjä. Jos bisnesmalli näyttää järkevältä ja hyödyt selviltä, hanke voi saada Tekes-rahoitusta.  

Hyperloopin aikoma kehitysvauhti on yhtä huimaava kuin itse kapselin vauhti. Vaikka joukkoliikenteen vallankumous tapahtuisi, se ei välttämättä tapahdu niin nopeasti kuin on kaavailtu.  

-Tämä on ison riskin hanke. Onnistuessaan se tuo valtavat tuotot. Epäonnistumisen riski on myös ilmeinen, toteaa johtaja Mika Lautanala Tekesistä. 

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.