Joensuulta klubikortti venäläisille

Joensuun seutu tarjoaa venäläisille asiakkaille alueellista kanta-asiakaskorttia. Käytännössä kysymys on klubista, jonka jäsenyys koetaan Venäjällä arvokkaaksi.

Joensuu-Region-kortilla saa alennuksia ja etuja seudun yrityksissä tuotteista ja palveluista. Mukaan on lähtenyt sekä isoja kauppaketjuja että pienempiä yrittäjiä.

- Venäläisille on erittäin tärkeää kuulua johonkin suomalaiseen klubiin. He arvostavat kovasti, että joku pitää heistä tällä tavalla huolta, muotoilee joensuulainen konekauppias Marko Halonen.

- Onko venäläisille tärkeämpää, että heillä on lompakossa tuo kortti kuin se mitä sillä saa?

- Se on puolet ja puolet. Se on tuo status erittäin tärkeä myös tässä jutussa, Halonen tietää.

Seutukunnat kilpailevat venäläisistä

Kilpailu venäläisasiakkaista kiristyy nyt selvästi eri seutukuntien kesken. Joensuun seudulla tavoitteena on erottua palvelun laadulla muista alueista.

- Uskomme, että venäläiset käyttävät rahaa Joensuun seutukunnalla jo 50 miljoonaa euroa vuodessa. Siis paljon enemmän kuin pelkät tax free -tilastot kertovat, sanoo Joensuun Seudun Kehittämisyhtiö Josek Oy:n toimitusjohtaja Pekka Nuutinen.

Aluekehittäjien hurjissa visioissa on laskettu, että vuosikymmenen loppuun mennessä summa voisi olla jo 200 miljoonaa euroa.

- Jos viisumivapaus toteutuu, Nuutinen tarkentaa.

Joka tapauksessa kaikki luvut ovat niin suuria, että jokainen seutukunta haluaa ottaa matkailijavirrasta oman osuutensa uusilla ideoilla.

- Kanta-asiakaskortti on tavallaan palvelulupaus venäläisille. Iso tavoite on olla parhaiten venäläisen asiakkaan tarpeet huomioon ottava seutukunta. Erotumme kortin avulla muista alueista, vakuuttaa projektipäällikkö Jaani Holma Josekista.

Älypuhelimella tarjouksen luokse

Kortista voi ladata myös modernin älypuhelinversion venäläiseen puhelinnumeroon. Venäläisasiakas voi silloin tutkia jäsenetuja ja alennuksia jo kotimaassaan ennen matkaa. Mobiilissa olevan karttaopastuksen avulla asiakas voi navigoida Joensuussa suoraan alennuksen tarjoavaan yritykseen.

- Kanta-asiakaskortti on meille myös uusi tapa markkinoida. Mobiilissa voime tarjota venäläisille samat tarjoukset, jotka meillä on esimerkiksi joensuulaisissa medioissa nähtävillä, kauppias Halonen kertoo.

Venäläisten ostoskulttuuri poikkeaa suomalaisista monessa asiassa. Yksi ero on tavaroiden ostoajankohta.

- Olemme myyneet tammikuussa Venäjälle jo monta perämoottoria. Nyt kannattaakin jatkaa niiden markkinointia mobiilissa, koska suomalaiset eivät juuri keskitalvella ole innostuneet perämoottorikaupasta, Halonen innostuu.

Sergei höylää ahkerasti

Petroskoilainen Sergei Luchin sai ensimmäisenä venäläisenä tiistaina Joensuu Region -kortin. Ahkerasti Suomessa vieraileva mies oli haltioissaan uudesta klubijäsenyydestä.

- Varmasti tulee käyttöä. Käyn Suomessa usein ja tarkoitus on tehdä ostoksia. Kaikki tarjoukset otetaan vastaan, Luchin hymyili varaosahyllyn kupeessa.

Luchin aikoi esitellä korttiaan heti ystävilleen Petroskoissa. Useimmat mukaan lähteneet joensuulaisyritykset ovatkin kiinnostuneet tarjoamaan kanta-asiakasetuja juuri markkinointikanavan vuoksi.

- Muovikortteja jaetaan aluksi 10 000 ja tavoitteena on, että myös mobiiliversiolla on kymmeniä tuhansia rekisteröityjä käyttäjiä, projektipäällikkö Holma visioi.

Alennuksia, ei bonusta eikä pisteitä

Isot kauppaketjut ja muutamat yksittäiset yritykset ovat vähitellen heräämässä erilaisten etukorttien tarjoamiseen myös venäläisillle. Esimerkiksi S-ryhmässä on aluillaan malli, jossa alueosuuskauppa voi tarjota Pietarissa sikäläisen Prisman kanta-asiakkaaksi rekisteröityneelle henkilölle alennuksia myös Suomessa. Toistaiseksi mukana on vain yksi alueosuuskauppa.

- Meillä on Pietarissa 12 Prismaa ja 350 000 kanta-asiakasta. He voivat saada jäsenkortilla Suomessa etuja muutamissa matkailukohteissa, kertoo johtaja Jani Vahala Pietarista.

Suomessa venäläiset eivät voi rekisteröityä varsinaiseen kanta-asiakasjärjestelmään ja kerryttää S-pisteitä tai saada bonusta S-pankin tilille. Kysymys on siis vain alennusohjelmasta.

K-ryhmä on tarjonnut marraskuusta 2011 alkaen Suomessa ns matkailijan K-Plussa-korttia venäläisille. Senkin idea on antaa alennus heti maksettaessa. Plussapisteitä kortin höylääminen ei kasvata, kerrotaan Keskon viestinnästä.

Katso Keimo Lehtiniemen juttu Joensuusta (Seitsemän uutiset 15.1.2013)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.