JSN antoi langettavan päätöksen MTV Uutisille

Langettava päätös 5411/TV/14

Vastaaja: MTV

Asia: Virheen korjaus

STT:n tekemässä ja MTV:n julkaisemassa uutisessa oli olennainen virhe. Toimitus ei sitä korjannut kantelijan pyynnöstä ja STT:n oikaisusta huolimatta.

Kantelu 10.1.2014 

Kantelu kohdistuu MTV:n Kymmenen uutisissa 22.12.2013 olleeseen uutiseen mielenosoituksesta Ruotsissa. Uutisessa kerrottiin virheellisesti, että edellisellä viikolla toisen mielenosoituksen yhteydessä tapahtuneen puukotuksen tekijä oli uusnatsi.

Kantelija vaati oikaisua ja toimitti sen yhteydessä linkin, jossa viitattiin Dagens Nyheterin samana päivänä julkaisemaan uutiseen asiasta. Uutisessa kerrottiin, että kiinniotettu puukottaja oli vasemmistolainen.

MTV:n vastaus 3.2.2014

Vastauksessaan Julkisen sanan neuvostolle päätoimittaja Merja Ylä-Anttila myöntää, että MTV3:n uutisoimassa sähkeessä oli virhe. ”Uutisen julkaisuvaiheessa meillä ei ollut suoraa tietoa siitä, että puukottaja oli jo saatu kiinni ja että hän oli tunnettu äärivasemmistolainen.”

Päätoimittajan mukaan oikaisupyyntöä ei toimitettu asiakaspalvelusta uutistoimitukselle. Siksi juttua ei ole oikaistu.

STT:n vastaus 20.1.2014

STT:n päätoimittaja Mika Pettersson toteaa, ettei uutistoimisto ole itse huomannut tekemäänsä virhettä, mutta korjasi sen heti 17.1.2014 saatuaan tietoonsa kantelun ja sen osoittaman virheen.

Ratkaisu

Olennainen asiavirhe on korjattava heti tiedotusvälineen verkkosivuilla ja lisäksi julkaisussa, jossa virhe on alun perin ollut (JO 20/2011).

Päätös perustuu vuoden 2011 ohjeisiin. Uudet Journalistin ohjeet otettiin käyttöön vuoden 2014 alussa.

MTV julkaisi Kymmenen uutisissa 22.12.2013 jutun, jonka mukaan uusnatsit olisivat syyllistyneet puukotuksiin Ruotsissa järjestetyssä rasisminvastaisessa mielenosoituksessa. Tosiasiassa puukottaja oli vasemmistolainen. MTV ei reagoinut oikaisupyyntöön, eikä vastannut kantelijan kyselyyn pyynnön käsittelystä. Toimitus ei korjannut virhettä, vaikka uutisen välittänyt STT oikaisi oman uutisensa.

Julkisen sanan neuvoston pitää erikoisena sitä, ettei kantelijan oikaisupyyntö tavoittanut MTV:n uutistoimitusta ja ettei toimitus reagoinut sen sähköpostiin lähetettyihin viesteihin. MTV ei oikaissut uutiseensa sisältynyttä väärää tietoa silloinkaan kun STT välitti sille kyseistä uutista koskevan korjauksensa.

Julkisen sanan neuvoston katsoo, että MTV on rikkonut hyvää journalistista tapaa ja neuvosto antaa MTV:lle huomautuksen. 

Risto Uimonen Katriina Hallman

puheenjohtaja sihteeri

Kantelijat:

Vastaaja:

MTV3

Ratkaisu tehty:

21.5.2014

Ratkaisun tekivät:

Risto Uimonen (pj), Kalle Heiskanen, Timo Huovinen, Ulla Järvi, Anssi Järvinen, Eeva Ruotsalainen, Anssi Halmesvirta, Pasi Kivioja, Heli Kärkkäinen, Marja Irjala ja Jaakko Ujainen.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.