JSN: Ylellä oli riittävät perusteet lautakasa-jutulleen

Julkisen sanan neuvoston mielestä Ylellä oli riittävät perusteet julkistaa pääministeriä koskevat väitteet TV2:n Silminnäkijä-ohjelmassa. Yle ei neuvoston mukaan rikkonut hyvää journalistista tapaa.

- Sataprosenttiseen näyttöön ei aina ole mahdollisuutta, mutta riittävä näyttö täytyy kyetä esittämään, sanoi JSN:n toinen varapuheenjohtaja Susanna Reinboth.

Silminnäkijä-ohjelman mukaan jokin rakennusliike maksoi pääministeri Matti Vanhasen (kesk.) rakennustarvikkeita. Väite perustui nimettömään valaehtoiseen lausuntoon.

Neuvoston mukaan Yle oli saanut muista taustaselvityksistään tukea lähteensä väitteille. Lähde oli TV2:n selvityksen mukaan rakennusliikkeen johtaja, joka oli hyväksynyt laskun.

- Tässä päätöksessä oli olennaista se, että neuvosto ei ottanut kantaa väitteen todenperäisyyteen, Reinboth huomautti.

JSN piti merkittävänä myös sitä, että TV2 oli tarjonnut Vanhaselle mahdollisuutta esittää oma näkemyksensä. Pääministeri ei kuitenkaan antanut haastattelua.

(MTV3 - STT)

Katso Eeva Lehtimäen juttu ja viestintäoikeuden tutkijatohtori Päivi Tiilikan haastattelu

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.